България иска да се превърне във водещ производител и доставчик на автомобилни части в Югоизточна Европа, като по този начин да привлече повече производствени инвестиции в страната.

Това заяви изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции Стоян Сталев в специално интервю за агенция „Ройтерс".

Едва една четвърт от преките чуждестранни инвестиции в България, които достигнаха рекордното ниво от 4 млрд. евро през изминалата 2006 г., са били насочени в производствената сфера, заяви Сталев.

Инвестициите са били насочени предимно към пазара на недвижимите имоти и по-специално към изграждането на хотели и големи търговски центрове (молове). Това възражда страховете на финансовите анализатори, че подобни инвестиции вместо да редуцират дефицита по текущата сметка на страната, играят ролята на катализатор за все по-нарастващо потребление, което да увеличи дефицита.

Стоян Сталев поясни, че България е твърде малък пазар за производство на автомобили, но разполага със стратегическо местоположение да се превърне във водещ доставчик на авточасти за автомобилната индустрия в региона.

Вярвам, че България може да се превърне в регионален хъб (разпределителен, сборен център) за производство на авточасти, тъй като страната е разположена между големите производители на автомобили като Турция, Румъния, Русия и Чехия.

Френският производител на автомобилни части „Montupet", японският доставчик на авточасти „Yazaki", както и белгийския производител на електронни автомобилни чипове „Melexis" вече са инвестирали в производствени единици в страната, като се очакват още подобни инвеститори да дойдат у нас.

Сталев изказа надежди, че София ще задържи нивата си на чуждестранни инвестиции, които столицата е реализирала през миналата година, тъй като до момента през първото тримесечие на тази година общо 25 инвеститора са изказали намерение и интерес да стартират проекти за над 35 млн. евро в София.

Анализаторите от МВФ предвидиха спад в преките чуждестранни инвестиции в страната през тази година поради нарастващите лихвени проценти, докато Сталев поясни, че по-ниските производствени разходи и ниските данъци ще продължат да привличат чуждите инвеститори.

Разходите и данъците са близо 2.5 пъти по-ниски от тези в Централна Европа, но все още слаборазвитата инфраструктура и високата корупция се явяват пречки за големите инвестиции.