С вицепрезидента на Конфиндустриа България и изп. директор ПВБ Пауър България Пламен Дилков разговаряме за въвеждането и търговията с т.нар "Бели сертификати". Дилков е един от хората, разработили финансовият модел на новите търгуеми инструменти, които имат за цел да насърчат енергийната ефективност.
Г-н Дилков какво представляват белите сертификати?
Механизмът на търговията на Белите сертификати е преди всичко един успешен начин за стимулиране на осъществяване на мерки за енергийна ефективност. Белите сертификати, са счетоводен инструмент, който доказва, че определено количество енергия е спестено на определено място и за определен период от време.
Издават се на името на лицето, което е реализирало проект за енергийна ефективност и биват регистрирани в специален регистър, поддържан от Агенцията за устойчиво енергийно развитие (АУЕР). В последствие белите сертификати могат да бъдат продавани и купувани и в такъв смисъл, се превръщат в търгуем инструмент.
Сертификатите биват генерирани както от задължени лица, така и от незадължени лица. Незадължените лица реализират проекти за енергийна ефективност, срещу които могат да получат бели сертификати. Реализацията на проекти за енергийни спестявания стават по тяхно лично желание и инициатива. В последствие могат да продадат придобитите сертификати на заинтересувани лица, срещу което ще получат финансово възнаграждение, което покрива малка част от направената от тях инвестиция.
Докато задължените лица, като търговците на енергия, имат задължението към държавата (а държавата от своя страна има задължението към Европейския Съюз) да предприема мерки за енергийна ефективност при крайния потребител, които са в съответствие с предварително определен процент от техните годишни доставки на енергия.
Търговците на енергия използват сертификатите за съблюдаване на собствените си целите. В случай, че са генерирали повече от необходимите сертификати, могат да ги продадат на други задължени лица, които не са достигнали своите цели.
Кои проблеми на енергийни пазар, а и на обществото биха се решили с тяхното въвеждане?
Системата на белите сертификати е призната на световно ниво като един от пазарните механизми за насърчаване на енергийната ефективност.
Моделът предполага осъществяване на финансови потоци на пазарен принцип между участниците в механизма, което ще има благоприятно въздействие върху производителността, ефективността на ресурсите, въвеждането и разпространението на нови производствени методи, технологии и продукти, научноизследователска и развойна дейност.
Задължените лица, изпълнявайки своите задължения, ще подобряват качеството на различни инсталации при крайния потребител, което ще доведе до по-висока ефективност и по-нисък разход на енергия.
Получаваното от търговците насърчение, е частична компенсация за извършените от тях разходи за административни услуги и доказване на енергийни спестявания, което към настоящия момент не получават. За покриването на евентуални количества неосъществени спестявания, задълженото лице ще може да се обърне към други задължени или незадължени лица, които предлагат количество осъществени спестявания на пазарен принцип. Търсенето и предлагането на определен продукт води до конкуренция, която от своя страна понижава цената на продукта.
По този начин моделът ще има последици върху икономическия растеж чрез допринасяне за подобрение на условията за инвестиции и функциониране на пазара. Незадължените лица, които пожелаят да имат достъп до пазарния механизъм на бели сертификати, също ще получат, чрез продажба на белия сертификат, който са получили при доказване на изпълнени мерки за енергийни спестявания, финансов доход, който не инкасират в настоящия момент.
Ако към днешна дата едно незадължено лице извърши мерки за енергийна ефективност по свое желание с цел повишаване стандарта на работното място или личното житейско пространство, подобрение на производствена система и други, или поради необходимост, то осъществява инвестиция, която повишава качеството на живот или реализира добавена стойност от използваният работен ресурс. Обикновено тези действия водят и до намаление на разхода на енергията, което е в полза на инвеститора в дългосрочен период.
Възможността обаче да се получат бели сертификати срещу споменатите извършени дейности, би позволило на незадълженото лице, което ги е извършило, да продаде получените сертификати на пазара и по този начин да реализира допълнителни приходи в краткосрочен период.
В някои случаи това би позволило от финансова гледна точка да се направят и допълнителни инвестиции в сферата на енергийната ефективност, което допринася за развитието на пазара и в същото време позволява реалното осъществяване на енергийни спестявания, които страна ни е поела отговорност пред Европейската Общност да изпълни. В такъв смисъл, много от реализираните до сега спестявания не са отчетени, тъй като лицето, което ги е осъществило, не е информирало компетентните органи, които от своя страна не са ги регистрирали и отчели. Възможността за участие на пазара на белите сертификати от страна на незадължените лица, ще позволи отчитането на такива спестявания.
Успешното въвеждане на механизма за ТБС ще доведе до по-устойчиво производство и потребление, създавайки допълнителни пазарни възможности за финансовите институции, доставчиците на високоефективни технологии и последващо търсене на квалифициран персонал.
Възможно ли е клиентите на енергиен доставчик да заплащат по-високи суми за това, че търговецът не изпълнява определени цели свързани с енергийната ефективност?
Да, макар и индиректно. В смисъл, че поставените цели за енергийна ефективност не са поставени безцелно, а са продиктувани от факта, че намаляването на класическите енергийните природни ресурси е факт, който води и до увеличаването на цените им. Тoва поставя светът пред необходимостта за търсене на нови енергийни източници и въвеждане на програми за енергийна ефективност, с цел по-разумна употреба на енергията.
Енергийната ефективност е eдна инвестиция в бъдещето, която дава комфорт, реални икономии и съобразяване с природата на планетата. В същото време, прилагането на мерки за енергийна ефективност водят до намаляване на разходите на домакинствата, повишаване на качеството на живот и постигане на по-висок стандарт за живот.
В промишлеността ефектът от мерките се отразява на себестойността на продукцията, което косвено също се отразява върху бюджета на домакинствата. Това показва, че ефектът към крайния потребител е значителен.
При наблюдавания раcтеж на цените на електрическата енергия, природния газ (основни компоненти от крайната цена на енергията) и централното топлоснабдяване, е по-разумно да се направи дългосрочна инвестиция за енергийна ефективност, която да води до реални намаления на разходите за енергия.
В такъв смисъл, всички ние, като крайни потребители, заплащаме неизпълнението на целите на енергийна ефективност от страна на търговците на енергия, тъй като те са задължени да приложат мерки към крайния потребител.
Това означава, че крайният потребител е бенефициент на мерките за енергийни спестявания, тъй като те водят до по-ниска консумация на енергия и съответно намаление в крайната сметка за енергопотребление.
Тяхното неосъществяване означава, че ще продължим да заплащаме загубите на енергия, която страната ни има в момента.
Смятате ли, че пазарът на ниско напрежение, където са огромната част от битовите клиенти, е готов да посрещне либерализацията и енергийната борса?
Не, още не сме готови, тъй като крайният потребител има много малко информация към днешна дата за възможностите, които предоставя свободния пазар.
Това означава, че първата стъпка е осъществяването на информационни кампании към крайния потребител, чрез която той да осъзнае, че либерализацията на енергийния пазара е един необратим процес, който се практикува от години в Европа.
Възможността да се избира търговец на енергия от страна на крайния потребител, от една страна дава възможност за избор на крайния потребител, което само по себе си е изключително важен елемент за всеки свободен пазар. От друга стана фактът, че клиентът има право на избор, ще доведе до конкуренция между търговците, в смисъл, че всеки един от тях се стреми да подобрява предоставените услуги, ще намалява цената на тези услуги с цел да привлече по-голямо количество клиенти към своята фирма. Помислете как се промени светът на телефонните услуги, от както на пазара има различни оператори и клиентите имат право на избор.
Кои търговци и производители ще успеят да се задържат на такъв пазар?
Както във всички свободни пазари, ще се задържат тези търговци, които знаят да отговарят своевременно на изискванията на пазара, проявяват гъвкавост при предоставяне на услугите и разрешаването на различните проблеми на крайния потребител.