На първо място пакетът с икономически стимули не трябва да се насочва към безсмислено строителство на задънени улици и на мостове, които водят наникъде - заявява говорителят на Зелената партия, пише „Шпигел". Спасителният икономически пакет не трябва да става пакет на бетона.
Ако се погледне в списъка с предложения на общините в Германия за конюнктурни проекти проличава, че опасенията на Зелените не са неоснователни. Регионалните министри на първо място са подготвили проекти за околовръстни пътища с много ленти, нови отсечки на аутобани, мостове. Експерти виждат реална опасност от безсмислено наливане на бетон, за да се създадат работни места и да се стимулира потреблението.
„Ако бързо трябва да се изхарчат много пари, пътните строители са винаги първи в списъка" - а и политиците виждат в новите пътища най-простото решение. Въпросът е, че инвестициите могат да се приложат по-интелигентно, за да се създаде база за бъдеща конкурентоспособност.
Според информацията, вторият конюнктурен пакет на германската икономика предвижа инвестиция на $40 млрд. евро и не би било подходящо подобна сума да се прахосва, за да изкара икономиката от задаваща се рецесия, без да се има още нещо предвид.
Зелените се отнасят с недоверие към федералните програми за саниране на сгради и считат, че министрите на икономиката и транспорта на ФРГ в своите решения не вземат под внимание екологията.
Представители на строителните предприемачи активно защитават задаващата се добра сделка. 40% от пътищата в Германия се нуждаят от ремонт, изтъкват те. От години ремонтите са се отлагали заради липса на пари, сега е сгодният момент. Може би наистина в Германия няма нужда от нови аутобани, но някои отсечки трябва да се подновят. Водните канали също са на опашката за публичните средства.
Може да им се възрази с това, че в провинциите и общините от гражданите се събират местни данъци и такси. Тези налози са предвидени за подобряване на инфраструктурата, федералните пари трябва да приемат дурга насока.
Не на последно място, „барометърът на икономическия климат" на института ИФО показва, че строителният сектор в навечерието на рецесията в Германия е значително по-стабилен от другите отрасли. Ситуацията ще заприлича на „Болен здрав носи", след като в определени провинции на строителните фирми дори не достига капацитет да изпълнят всичките поръчки и затова цените на строителните дейности са се покачили.
Най-важното за Зелените все пак е друго: ежедневно в Германия с пътища и сгради се запълват 120 хектара свободна земя.