Миналата седмица нюйоркският ресторантьор Дани Майер забрани приемането на бакшиши в заведенията си. Това породи голям дебат в САЩ, от който стана ясно, че двустепенното възнаграждение на заплата + бакшиши е уникално за американците и води до разногласия, точно както прави и правото за притежание на оръжие.

Тези, които се обявиха против бакшишите, посочиха Азия и Европа, където даването на този вид бонуси е по-рядко срещано, както и безразличното отношение при обслужването.

Защитниците на бакшишите пък твърдят, че това кара клиентите да се чувстват добре.

И двете страни обаче бъркат, пише Quartz.

Какво тези, които подкрепят бакшишите, разбират погрешно?

Според застъпниците на даването на бакшишите ходът на Майер е погрешен, защото клиентите губят възможността да платят за качеството на обслужването, което получават. Има доказателства, че бакшишите водят до леко по-добро отношение на сервитьорите.

Може би е по-добре за сервитьорите и клиентите, но не и за всички останали в ресторантьорската индустрия. В настоящата система голям дял от приходите трябва да отидат директно при сервитьора, а не при собственика. В нормален пазар този, който притежава заведението, би трябвало да разпредели приходите измежду служителите си на базата на тяхната стойност и липсата на уменията им.

Когато седнете в ресторант, плащате за храната и обслужването, всяко от които ви се предоставя от целия персонал. Бакшишите обаче означават, че плащате за обслужването директно на сервитьора или сервитьорката, въпреки че те са назначени от ресторанта и другата част от екипа на заведението допринасят за прекарването и обслужването ви, но не биват компенсирани за това.

Системата на бакшишите в САЩ, комбинирана с регламента как те не могат да бъдат преразпределени към други членове на персонала, води до това сервитьорите в по-изисканите ресторанти да бъдат свръх добре платени, докато главните готвачи са ниско заплатени.

Какво тези, които са срещу бакшишите, разбират погрешно?

Според противниците на бакшишите вместо бакшишите, по-високите заплати ще бъдат по-добри за сервитьорите, защото смятат, че има нещо непристойно в приемането на бакшиши, докато взимането на заплата е по-достойно. Освен това те считат, че по-високата и предвидима заплата ще бъде по-добра за самите служители в обслужващия персонал.

В крайна сметка целта е да се коригира един дисбаланс в заплащането, който може да е по-добър резултат за пазара, но ще повлияе лошо на поне една от страните - предишните свръхплатени сервитьори.

Макар несъответствието в заплащането да е особено лошо в ресторантите, до някаква степен е нещо, с което се сблъскват работещите във всички сфери. Сервитьорите са по същество хората, занимаващи се с продажбата в заведението. В повечето индустрии (медии, финанси, производство), работещите в отделите за продажби често не са най-образованите или умните, но често са най-добре компенсираните - с по-високо заплащане, често променливо въз основа на изпълнението.

Бакшишите имат някои ползи, но отдалечаването от тях в много отношения е победа за скрития талант в офиса навсякъде.