Европейската комисия възнамерява да подеме централизирана борба срещу транспортните нарушители. В бъдеще „състезателите" и пипнатите да карат пияни в държава извън Европейския Съюз, няма да избягат от отговорност, а ще бъдат глобявани от централна институция.

Този план на Европейската комисия ще бъде оповестен през тази седмица, като журналистите от DIE WELT разполагат с проекта за законодателното решение.

За да се постигне тази цел, 27-те държави трябва да достигнат до общи стандарти. Ще бъде въведена електронна информационна система, която ще се използва в целия ЕС. Die Welt се шегува, че така „транспортните грешници" ще бъдат по-добре наказвани от ръката на закона.

Така например полицията, която спре нарушител или подозрителен субект на пътищата, с помощта на автомобилния номер ще може да отправя запитване в страната, откъдето идва задържаният.

В планираната общоевропейска информационна система ще се вписват всички парични глоби за несъвестните шофьори: заради шофиране в нетрезво състояние, превишена скорост, неправилно изпреварване, шофиране без предпазен колан, минаване на червено. Целта е нарушителите да се наказват по-пълноценно, ако има рецидив на нарушението, извършено в чужбина.

Планираният закон тепърва ще трябва да получи одобрението от страните членки и европейския парламент. Доколко е оправдана тази инициатива може да се разбере от статистиката: 43,000 души са загинали по пътищата в ЕС за 2007 г. Само в малка България убитите във войната по пътищата са 1,006 души за миналата година (статистика на МВР). Целта на ЕС е общият брой на загиналите през 2010 да бъде намален до 27,000 души и България няма да бъде подмината.

В отделно изследване от началото на годината, извършено от независимата организация European Transport Safety Council, се доказва, че показателят за смъртност по пътищата е по-висок в страните с проблемна икономика. Това е логично предвид факта, че между културност и благосъстояние има корелация.

В Европа най-безопасно е да се шофира в Швейцария, следват Дания, Холандия и Великобритания. На дъното, с най-голяма смъртност, са пътищата на Унгария и Словения. Разликата в коефициента между страните с най-безопасни и най-опасни пътища е 6 пъти. България не се включва в тази класация, най-лошите примери спират до Унгария и Словакия.

И така, Еврокомисията планира закон, който да улесни обмена на информация между националните служби за контрол на автомобилния транспорт в целия ЕС. Глобите също ще бъдат „без граници".

Само че проектът за закона вече е довел до задкулисна ярост: отново се поставя въпросът, доколко Брюксел може да се намесва в националните въпроси. Така в предишните седмици, когато шефът на Еврокомисията Жозе Мануел Барозу отново лобираше за единен регистър на автомобилните нарушители в ЕС, решението бе променено за пореден път.

Снимка: Новинар