Експортният двигател на Европа губи пара. И това притеснява Марио Драги.

Президентът на Европейската централна банка се очаква да обяви днес нови стимули, които трябва да компенсират спада в световната търговия, който намали работата на заводите в еврозоната, пише The Wall Street Journal.

През декември централните банкери не смятаха, че подобни мерки ще са нужни. Но бързо си промениха мнението заради слабостта на икономиката на еврозоната, която разчита на търговията за растежа си. А това означава, че събития, които са далеч от границите ѝ, влияят значимо.

Така днес Европа се оказва като големия губещ от търговското напрежение между Съединените американски щати и Китай, което забавя световната търговия. Въпреки че изглежда, че европейските компании не са под обстрел, те страдат от спад на износа им към Китай, след като заводите в Поднебесната империя отлагат инвестициите. А потребителите на европейските стоки в останалите част от света забавят разходите, притеснени от търговската война.

"В миналото, което Европа се забавеше, САЩ се изправяше, а Китай и Азия всяка година растяха с много", казва Бруно Гранджийн, главен изпълнителен директор на френския производител на компоненти за машини Redex SA, която разчита на износа и очаква продажбите ѝ тази година да паднат с 3 процента. "Днес трите големи континента са свързани и трите са в една и съща ситуацията", казва той.

Дълги години на слаби инвестиции и стагнираща продуктивност, заедно с политики, които насърчаваха нископлатени и несигурни работни места, вместо най-модерните индустрии, оставиха Европа с бавно растяща икономика. Компаниите от континента отговориха на това с поглед към Азия и САЩ в търсене на растеж. Което остави Европа уязвима.

През последните месеци германските индустриални лидери, включително производителят на луксозни автомобили Daimler и химическият гигант BASF SE намалиха драстично прогнозата си за печалба, обвинявайки забавящо се търсене по света и търговския конфликт. Маркъс Шон, управляващ директор в DVAM Asset Management, казва, че не може да си спомни кога е бил последният път, в който германските компании са издавали толкова предупреждения за печалбата.

Забавяне на световната търговия

И ситуацията не изглежда да се подобри скоро. Заради ниското търсене и на домашните пазари през последните тримесечия, европейските компании удвояват усилията си в чужбина, и особено в Китай и Югоизточна Азия, където има потенциал за растеж.

Към края на миналата година растежът на световната търговия се забави рязко, след като през 2017 г. бе достигла 6-годишен връх. Не се очаква темпът да се възстанови и през 2019 г., а Световната търговска организация прогнозира дори още по-голямо забавяне.

Съвсем не е изненада, че най-добрата година за растежа на еврозоната от десетилетие бе 2017 г., в която и търговията бе на върха. Само през тази годината износът на германски компании, които доставят машини, оборудване и други подобни продукти за Китай, нарасна с 23 процента.

Германия е най-уязвима

Германия бе сред първите държави, които заложиха на Китай след отварянето на икономиката ѝ преди четири десетилетия. Още през 1985 г. Volkswagen AG започна да произвежда автомобили в Шанхай. Германските компании точеха лиги по огромния китайски пазар, а износът за Поднебесната империя подскочи от $10 милиарда през 2000 г. до над $100 милиарда пред миналата година. Лошото на този бум е, че когато Китай се забави, това се усеща в цялата еврозона. "Когато растежът на световната търговия се забави, това прави и растежът на Европа през следващата година".

Никоя друга държава в еврозоната не разчита толкова на търговията, колкото Германия - най-голямата икономика на Стария континент и най-големият износител.

Към края на миналата година тя едва избегна рецесия, а в трите месеца до края на юни икономиката все пак най-вероятно се е свила заради спада в износа и по-слабия строителен сектор, смятат от централната банка.Никоя друга голяма държава в развития свят не търгува повече с останалата част от света. Белгийският институт Bruegel изчислява, че страната изнася по $21 000 стоки и услуги на глава от населението. Във Франция, втората най-голяма икономика, това число е $12 388, а за САЩ е $6 800. Нещо повече, с около една четвърт от населението на САЩ, Германия отговаря грубо за същия дял от износа по света.

Заради това едно от четири работни места в Германия е свързано с износа, докато в САЩ всяко десето е такова.

Германската индустрия води европейския износ към Азия и САЩ, докато съседните европейски държави попълват веригата за доставки на Германия. Затова и когато германските производители срещнат пречка, проблемът се пренася и в останалите държави от Стария континент.

Затова и не се очаква растежът е еврозоната да премине 1% на годишна база през второто тримесечие, а икономисти прогнозират твърде умерено подобрение през следващите тримесечия.

Опасност от конфликт между Вашингтон и Брюксел

През последните години търговският излишък при стоките на Европа със САЩ се покачи значително. През 2008 г. той бе €65,1 милиарда, а през 2018 г. се увеличи до €139,1 милиарда. Данните за първите пет месеца на годината показват, че той продължава да расте.

Най-вече отговорна за това е Германия. Но този излишък се превърна в политическа цел за президента на САЩ Доналд Тръмп, който вече въведе мита върху вноса на стомана и алуминий от Европа. И обмисля дали да не стори същото при автомобилите, които са далеч по-важни за европейската икономика.