Германският автомобилен гигант Volkswagen възобновява производството си в най-голямата фабрика като част от по-широкия стремеж на индустрията да се върне в работен режим в Европа, където пандемията на новия коронавирус "смаза" търсенето и повиши нивата на запасите.

Насърчена от спада на броя на заразените, Германия намали мерките за блокиране. А автопроизводителите разчитат на способността на страната да проследява новите случаи на коронавирус, за да възстанови безопасно операциите си в най-голямата икономика в Европа.

Volkswagen, която притежава и марките Skoda, Audi, Bentley, Porsche и Seat, възобновява производството си в завода си в Волфсбург, Германия, както и във фабрики в Португалия, Испания, Русия, Южна Африка и Чехия тази седмица.

Производственият капацитет на завода във Волфсбург обаче ще бъде силно ограничен до само 10-15% в началото. Очаква се след около седмица нивата на производство да достигнат до около 40% от преди кризата, обяснява пред Reuters Андрей Тостман - член на борда на VW.

"Рестартирането на най-голямата европейска фабрика за автомобили след седмици на застой е важен жест за нашите служители, нашите дилъри, доставчици, германската икономика и за Европа като цяло", каза той.

Volkswagen отваря завода си във Волфсбург

Светлина в тунела за автоиндустрията: Най-големият завод за коли в света работи отново

През миналата година от базата са излезли над 700 000 автомобила

Плановете на Volkswagen са като отражение на ходовете на конкуренти като Renault, Peugeot и Fiat Chrysler за съживяване на индустрията, осакатени от блокирането на автокъщи и затрудненията в доставките заради световната пандемия.

Fiat Chrysler рестартира италианското производство на микробуси в завода си в Атеса и някои други операции в страната, включително подготвителни работи за предстоящи хибридни и електрически превозни средства в заводите си в Мелфи и Торино.

Шведският производител на камиони Volvo, чиито марки включват камиони Mack и Renault, също се стреми да рестартира производството си, въпреки че миналата седмица нетните поръчки се превърнаха отрицателни от края на март - клиентите анулираха исканията си за повече камиони, отколкото бяха поръчани преди периода.

Докато Европа и САЩ са в икономическа кома, Китай е светлината в тунела за автомобилната индустрия

Докато Европа и САЩ са в икономическа кома, Китай е светлината в тунела за автомобилната индустрия

Лидерите в индустрията вече възстановяват опрациите си там след оптимистични данни за март месец

Автокъщите

Рестартирането на производството е добра новина. Но това също така е и рисковано. При затворени автокъщи в Германия до миналата седмица е трудно за ръководителите да преценят нивото на търсенето. Анализаторите на LMC Automotive виждат непостоянен модел на търсене по целия свят.

"Предполагаме, че продажбите на леки превозни средства ще намалеят през април в Европа и Северна Америка, но възстановяването, макар и като цяло във V-образна форма, едва ли ще бъде бързо през следващите месеци", коментират експертите.

Възможно е и в рамките на следващата седмица дилърите в Италия да отворят врати.

"Въпросът не е дали отваряме една седмица по-рано или по-късно. Повечето дилъри имат огромни запаси от автомобили сега. Трябва да намалим резерва, преди да се върнем в работен режим и да купуваме от производителите на автомобили", обяснява Плинио Ванини, председател на Gruppo Autotorino - италиански дилър на автомобили, който е продал над 29 000 нови коли миналата година, с 1,2 милиарда евро приходи.

"Ние имаме по-малко способности да усвояваме ново производство сега, особено като се имат предвид сегашните оценки за силно свиване на пазара през тази година", допълва той.

Според прогноза на LMC търсенето ще намалее с 20-30% за 2020 година, като Китай е единственото изключение, благодарение на способността си да налага социалните ограничения по-силно, отколкото в останалия свят. Но дори и в Китай се очаква продажбите да намалеят с 12% през тази година.

Производителите на автомобили преустроиха производствените си методи, за да се опитат да успокоят работниците относно безопасността при завръщането им на производствената линия.

Volvo предлага на служителите тестове за проверка на нивата на кислород в кръвта им, докато южнокорейските работници на Hyundai са длъжни да преминат през термични камери, които измерват температурата.

Дори ако Европа и Азия виждат постепенно връщане на икономическата активност, глобалното търсене няма да се възстанови, докато САЩ не успее да върне доверието на потребителите в икономиката.

Съюзът на обединените автомобилни работници (UAW) поставя под съмнение плановете на американските производители на автомобили да възобновят производството си в началото на май, позовавайки се на опасения относно безопасността на работниците. И все пак General Motors, Ford и Fiat Chrysler възнамеряват да рестартират производството си на 18 май.

18 май: GM, Ford и Fiat Chrysler отварят някои ключови заводи в САЩ

18 май: GM, Ford и Fiat Chrysler отварят някои ключови заводи в САЩ

Гигантите изготвят протоколи за безопасност за работниците си

Във Волфсбург около 8 000 работници започнаха да строят автомобили в понеделник, включително VW Golf. Тази седмица ще бъдат построени 1 400 автомобила, последвани от 6 000 автомобила следващата седмица, посочва гигантът.

Работниците на VW преминават през измерване на температурата и избягват заводските съблекални, отивайки в завода с работно облекло.

Във фабриката са поставени допълнителни маркировки, така че служителите да стоят на разстояние един от друг, като им се осигурява допълнително време за дезинфекция на инструменти и повърхности.

Във началото на април Volkswagen възобнови производството на компоненти и в Брауншвайг, Касел, Залцгитер и Хановер. На 20 април беше рестартирано производството в Цвикау, Германия и Братислава, Словакия, а на 23 април - и в Кемниц, Германия.

От 3 май е планирано да се възобнови производството и в Чатануга, Тенеси, САЩ.

Volkswagen все още работи за намаляване на нивата на запасите от преди кризата. Гигантът се надява на засилване на търсенето, след като блокирането бъде премахнато в много части на Европа. По данни на производителя около 70% от дилърите в Германия са отворени от миналата седмица.

Какви ползи може да извлече от кризата автомобилният сектор у нас?

Какви ползи може да извлече от кризата автомобилният сектор у нас?

Първите индикации за стабилизация ще бъдат след август, казват експерти