В автомобилния сектор икономическият удар от кризата се усети доста сериозно, тъй като цялата автомобилна индустрия в света спря - особено в Европа и Америка. Спря и цялата верига на доставки, от която ние сме част. Това заяви др. Христо Христов от завода "ВИТТЕ Аутомотив България" в предаването Money.bg по телевизия Bulgaria On Air.

"В момента се сблъскваме с две ситуации във връзка с коронавируса - едната е свързана с това да направим така,че да може да работим по начин, който да предпазва нашите служители, другата е свързана с икономическият аспект от пандемият", заяви той.

"Извънредното положение у нас в момента не пречи на бизнеса ни, тъй като сме експортно ориентирани. Не сме свързани с ограничителните мерки. Извънредното положение ни даде възможност да осигурим безопасни условия на работа за нашите служители", каза Христов. "След спирането на заводите в Европа и Америка, цялата верига спря, както и ние. Трябваше да забавим доставките си, поръчките са силно редуцирани в момента. До края на април поръчките ни са на 20%."

Според експерта, възстановяване ще има в началото на май, когато ще се рестартира производството в безопасен режим. "Прогнозите сочат, че през април продажбите ще са около 20-30%, през май вероятно ще има покачване до 50%, през юни може би ще достигнем до 60-70 на сто. Първите индикации за стабилизация ще бъдат след август -между 80-90%", каза експертът.

Ще извлечем ли ползи от пандемията, след сваляне мерките?

По думите му, след рестарта се очаква да се получи ефектът на наваксване и поръчките да се стабилизират. "Ще зависи много от пазара на автомобили. Като имаме предвид, че те не са стоки от първа необходимост, за да започнат да се купуват, трябва да се стабилизира пандемичната ситуация и хората да се ориентират към тези стоки", заяви Христов. "Надяваме се държавите, в които са най-големите автомобилни компании да подготвят стимули за пазара на нови автомобили след възстановяване на работата.

Това ще е ключово и за България, тъй като последните години автомобилната индустрия стъпва на сериозна база и от там идва сериозен дял от БВП. Очакваме, че западните държави, които губят милиарди, ще предприемат мерки за възстановяване и ще се ориентират към low cost районите", заяви още експертът.

По думите му, може да се очакват доста сериозни поръчки след кризата към тези райони и автомобилната индустрия в България има голям шанс от тази гледна точка. По думите на Христов, у нас има потенциал да се поеме повече производство и от към допълнителни работни места.

Как се промени работата след настъпване на пандемията?

Още от началото на февруари в завода в Русе са започнали мерки по дезинфекция, казва експертът, както и въвеждане на нови правила за предпазване на служителите. "От началото на март въведохме наш вътрешен щаб и засилихме мерките. Обменихме опит с наши колеги в Китай. Всичко което беше предприето и известно като мерки, сме го въвели в завода."

По думите на експерта, трябва да се научим как да работим в условия на коронавируса, тъй като да сме блокирани не е здравословно както за икономиката, така и за обществеността. "Всички мерки, които са предприети са в посока за започване на работа след оандемията. Германия, която е ключова за нас, предприема същото, за да даде възможност на заводите да стартират в safety режим. Заводът ни беше пример и за колегите в Германия и Чехия за бързо предприети мерки, които и те възприеха за безопасност на работата", каза той.