Русия все повече изглежда като държавата, която ще продаде последния барел петрол в света. Докато останалите енергийни сили полагат огромни усилия да диверсифицират икономиките си и да ги отдалечат от изкопаемите горива за сметка на зелената енергия, Москва твърдо стои зад черното гориво.

И тази стратегия на страната вероятно ще ѝ се отплати добре в следващите години или дори десетилетия, пише авторът Хейли Заремба за специализирания сайт OilPricе. Причината за това е, че въпреки предупрежденията, че е крайно време светът да се откаже от изкопаемите горива, за да намали щетите върху околната среда, тази промяна няма да настъпи толкова бързо.

Повече от видимо е, че светът все още има голям апетит към петрола, а Русия с радост ще достави търсеното количество. Всъщност в краткосрочен план тази стратегия може да осигури значителен тласък на руската икономика на фона на фокусирането на конкурентите ѝ към зелените технологии.

Част от нея е насочена към един мащабен източник за добива на петрол - Арктика. Темата за добивът там е много "гореща" и буди сериозни притеснения заради големите рискове за околната среда, които крие тя. Така например пет от шестте най-големи банки в САЩ отказват да финансират сондажи в Арктика.

Русия: Северният морски път е по-добър от Суецкия канал

Русия: Северният морски път е по-добър от Суецкия канал

Той намалява не само времето и разходите за гориво, но и вредата върху околната среда

Но докато останалата част от света се отрича от експлоатацията на региона от една страна за добива на петрол, а от друга - като ключов морски път за търговия, Русия и Китай са твърдо решени да са възползват от това. Някои дори обобщава техните начинания под наименованието "Полярния път на коприната".

Към момента по арктическото крайбрежие има стотици кораби, които пренасят строителни материали, необходими за изграждането на инфраструктура за добива на черно злато и природен газ.

Един от големите инвеститори в Арктика е руската газова компания Novatek. В момента тя работи активно по новия си проект за втечнен газ и изгражда пристанищен терминал, който ще има капацитет от близо 20 милиона тона LNG на година.

До 2024 година Русия планира да увеличи доставките на изкопаеми горива през Арктика до 80 милиона тона на година до 2024 година и до 150 милиона тона до 2030 година.

"Докато световните лидер, учени и природозащитници алармират за това, че човечеството трябва да действа сега или никога няма да може да се върне назад по пътя към катастрофалното изменение на климата, Русия не крие плановете си да използва топенето на арктическия лед, за да отвори нов път за доставките на изкопаеми горива", обобщава Заремба.

Русия: Северният морски път е по-добър от Суецкия канал

Русия: Северният морски път е по-добър от Суецкия канал

Той намалява не само времето и разходите за гориво, но и вредата върху околната среда