Испания последва примера на Великобритания и е изправена пред тежка криза, свързана със сериозен недостиг на шофьори на камиони. Това съобщават местните медии, цитирайки мнението на експерти от бранша, които настояват правителството да предприеме незабавни действия срещу задаващата се криза.
Според изчисленията през следващите 3 години над 15 000 шофьори на тежкотоварни автомобили ще напуснат работа. Основната причина за това е, че младите хора са все по-малко заинтересовани от тази професия. А основните причини са по-ниското заплащане, в сравнение с други европейски страни, както и тежките условия на труд и времевите графици за доставяне на превозваните продукти. Средната възраст на испанските шофьори е над 40 години.
В момента много частни компании в Испания са принудени да вдигат заплатите. Разбира се, това могат да си позволят само по-големите фирми. Именно те успяват и да привличат шофьори, работещи за конкуренцията.
"Този проблем съществува от години. Днес обаче ситуацията е изострена до краен предел", коментира представителят на испанската Конфедерация на товарния транспорт - Хосе Мария Кихано.
Не малко българи също работят като шофьори на камиони в Испания. Отлив се наблюдава и сред тях.
Проблемът съвсем не е само испански. Според експертните изчисления, в момента Европа се нуждае от около 400 000 шофьори, които да покриват нуждите на Стария континент. Отказващите се по време на пандемията обаче са все повече. От бранша обмислят различни варианти за изход от кризата. Такива са както по-доброто заплащане, така и по-намалени работни графици. Все по-сериозно се обмисля и по-голямата феминизация на професията. Днес едва един на шест камиона се управлява от жена.
В момента най-засегнатата европейска държава е Великобритания. Поради острия недостиг на работна ръка, заради Брекзит и пандемията, страната се вижда принудена да издаде 10 500 работни визи за чужденци. Така Обединеното кралство се надява да привлече 5000 шофьори на тежкотоварни камиони и 5500 работници за други браншове - например за кланиците. Това обяви министерството на транспорта в Лондон. Визите ще се издават от октомври.
В момента във Великобритания липсват около 100 000 шофьори на товарни камиони, а това има преки последици за потребителите. От няколко седмици някои стоки са трудно достъпни, а в супермаркетите все повече рафтове остават празни. Недостигът на бензин в бензиностанциите също е заради затруднения с доставките, до които доведе именно липсата на шофьори.