Атаките в Париж, сваленият руски самолет, както и останалите действия на терористите в цял свят се превърнаха във водеща тема през 2015 г. Изказаха се хиляди мнения по този въпрос, но малко хора зачекнаха една тема за друг фронт, който може да бъде отворен – този по пътя на инфраструктурата и на каналите на доставки. 

От Световния икономически форум посочват, че две са основните опасности в тази сфера. Едната е от налагането на прекомерно много мерки за сигурност, които биха спъвали доставките, а другата – от недостатъчното мерки и излагането на основните пътища на опасността от терористични атаки.

Резултатът от първия сценарий за налагането на прекалено много ограничения стана ясен преди години след терористичните атаки в САЩ на 11 септември. Тогава Вашингтон взе решение да затвори границите на страната и да отмени всички пристигащи и заминаващи полети.

Негативният ефект върху корпоративния свят не закъснява. Автомобилният производител Ford Motors, например, беше  принуден да работи на празни обороти, тъй като тировете с нужните за производството компоненти, идващи от Канада и Мексико, бяха спрени на границата. В крайна сметка компанията записа спад от 13% през четвъртото тримесечие на 2001 г. в сравнение с първоначалния план за периода.

От друга страна обаче може да се каже, че по-голямата опасност все пак е свързана с предприемането на недостатъчно мерки. Данните сочат, че едва 4% през 2006 г. и 5% през 2007 г. от целите на терористите са били свързани с транспортната сфера. Въпреки това според доклад на PricewaterhouseCoopers (PwC) с всяка година техният дял нараства, като през 2010 г. 3299 атаки са били насочени към такива обекти.

И когато става въпрос конкретно за вериги за доставки, последствията може да са катастрофални. Например между 70 и 80 на сто от световния петрол преминава през три основни точки в света – Суецкия канал, Ормузкия пролив при Иран и пролива Малака при Индокитай.

Затварянето на един или повече от тези пунктове ще наруши значително глобалната верига за доставки на енергия. Особено големи са притесненията за Ормузкия проток заради разположението му и заради това, че през него минава почти 20% от световната търговия на черно злато.

Потенциална цел за терористични атаки са и други търговски центрове. Такъв е китайският Шенжен, от който тръгват самолети и тирове, натоварени със суровини и готови продукти за доставки по цял свят. През града минава 14,8 на сто от глобалния трафик на стоки. Пристанището там е и едно от най-важните за китайският износ.

Картата по-долу показва по кои пътища върви търговията на петрол в света и съответно кои точки са най-застрашени от терористични атаки.

Снимка 213770

Източник: Reuters