В Европа разходите за зареждане на електрическо превозно средство на 100 километра варират значително, като се вземат предвид влиянието на местните цени на електричеството, инфраструктурата и политиките. В момента Европа разполага с почти 750 000 публични зарядни станции, предлагащи общ капацитет за зареждане от 28.7 GW. по информация на компанията gridX. Тази инфраструктура бързо се разширява, като броят на бързозарядните станции се е увеличил с 96% и AC зарядните станции с 57% между 2022 и 2023 година, което показва ангажимента на региона за подобряване на достъпността на електромобилите.
Исландия се отличава с най-ниската цена за зареждане - 2.9 евро на 100 километра, което я прави привлекателна дестинация за собствениците на EV. Португалия и Финландия също предлагат относително ниски цени - 3.2 евро и 4.6 евро, съответно, което допринася за по-икономичната среда за зареждане в Северна и Южна Европа. Данните са от Европейската обсерватория за алтернативни горива (EAFO) към 2024 г.
В Източна Европа разходите за зареждане са общо взето умерени. Чешката република предлага средна цена от 5.5 евро, докато Унгария и Словакия са с 5.8 евро и 6.4 евро, съответно. Цената в Полша от 6.7 евро е малко по-висока, но все пак конкурентоспособна в сравнение с Западна Европа. В България тази цифра е 7.3 евро. В Южна Европа Испания предлага цена за зареждане от 7.1 евро, което е разумна ставка в контекста на региона.
Държава | Цена за зареждане (€ / 100 км) |
---|---|
Исландия | 2.9 |
Португалия | 3.2 |
Финландия | 4.6 |
Чехия | 5.5 |
Унгария | 5.8 |
Словакия | 6.4 |
Полша | 6.7 |
Испания | 7.1 |
Ирландия | 7.2 |
Франция | 7.3 |
България | 7.3 |
Швеция | 7.7 |
Великобритания | 7.8 |
Австрия | 7.8 |
Швейцария | 7.9 |
Белгия | 8.4 |
Дания | 8.8 |
Хърватия | 8.9 |
Германия | 8.9 |
Италия | 9.1 |
Нидерландия | 9.2 |
Кипър | 9.8 |
Гърция | 9.8 |
Лихтенщайн | 9.8 |
Литва | 9.8 |
Люксембург | 9.8 |
Латвия | 9.8 |
Малта | 9.8 |
Румъния | 9.8 |
Турция | 9.8 |
Естония | 10.0 |
Словения | 17.0 |
Норвегия | 18.9 |
Западна Европа обикновено има по-високи цени за зареждане на EV. Ирландия и Франция имат цени в диапазона от 7.2 до 7.3 евро, докато Великобритания и Австрия средно предлагат 7.8 евро. Швейцария и Белгия следват с цени от 7.9 и 8.4 евро, съответно. Централно европейските страни като Швеция (7.7 евро) и Дания (8.8 евро) също се нареждат в този междинен ценови диапазон.
Германия и Хърватия имат цена за зареждане от 8.9 евро, поддържайки последователност в Западна и Южна Европа, където цените често варират около 9.0 евро. Средната цена в Италия е 9.1 евро, а Нидерландия достига 9.2 евро заради по-високите разходи за енергия в региона. Няколко държави, включително Кипър, Гърция, Лихтенщайн, Литва, Люксембург, Латвия, Малта, Румъния и Турция, имат цена от 9.8 евро на 100 километра.
В Балтийския регион и някои северни държави цените за зареждане се увеличават. Естония е с цена от 10 евро, докато Словения и Норвегия имат най-високите цени на 17 и 18.9 евро, съответно. Норвегия е лидер в Европа не само по прием на EV, с 13,381 електрически превозни средства на батерии (BEV) на 100,000 жители и 20% от автомобилите на пътя да са напълно електрически, но също така има значителен брой зарядни точки - 447 на 100,000 жители.
Нидерландия се отличава с най-висок брой зарядни точки на глава от населението, предлагаща впечатляващите 817 зарядни точки на 100,000 жители, въпреки че изостава след Норвегия по отношение на EV на капита, като е изпреварена от Исландия, Люксембург, Швеция и Дания. Това подчертава разликата в развитието на инфраструктурата и приемането на EV в цяла Европа.
От друга страна, няколко държави в Южна и Източна Европа остават в категорията на "изоставащите", което показва, че все още има значителни възможности за подобрение в инфраструктурата и темповете на приемане на EV. Държави като Латвия, която има най-нисък капацитет за зареждане от 27 кВт на 100 километра път, илюстрират предизвикателствата, пред които са изправени тези региони.
Тези вариации в разходите за зареждане, капацитета на инфраструктурата и приемането на EV подчертават разнообразния пейзаж на електрическата мобилност в Европа и същевременно разкриват значителни възможности за растеж и развитие в много области.