В Европа разходите за зареждане на електрическо превозно средство на 100 километра варират значително, като се вземат предвид влиянието на местните цени на електричеството, инфраструктурата и политиките. В момента Европа разполага с почти 750 000 публични зарядни станции, предлагащи общ капацитет за зареждане от 28.7 GW. по информация на компанията gridX. Тази инфраструктура бързо се разширява, като броят на бързозарядните станции се е увеличил с 96% и AC зарядните станции с 57% между 2022 и 2023 година, което показва ангажимента на региона за подобряване на достъпността на електромобилите.

Исландия се отличава с най-ниската цена за зареждане - 2.9 евро на 100 километра, което я прави привлекателна дестинация за собствениците на EV. Португалия и Финландия също предлагат относително ниски цени - 3.2 евро и 4.6 евро, съответно, което допринася за по-икономичната среда за зареждане в Северна и Южна Европа. Данните са от Европейската обсерватория за алтернативни горива (EAFO) към 2024 г.

В Източна Европа разходите за зареждане са общо взето умерени. Чешката република предлага средна цена от 5.5 евро, докато Унгария и Словакия са с 5.8 евро и 6.4 евро, съответно. Цената в Полша от 6.7 евро е малко по-висока, но все пак конкурентоспособна в сравнение с Западна Европа. В България тази цифра е 7.3 евро. В Южна Европа Испания предлага цена за зареждане от 7.1 евро, което е разумна ставка в контекста на региона.

Държава Цена за зареждане (€ / 100 км)
Исландия 2.9
Португалия 3.2
Финландия 4.6
Чехия 5.5
Унгария 5.8
Словакия 6.4
Полша 6.7
Испания 7.1
Ирландия 7.2
Франция 7.3
България 7.3
Швеция 7.7
Великобритания 7.8
Австрия 7.8
Швейцария 7.9
Белгия 8.4
Дания 8.8
Хърватия 8.9
Германия 8.9
Италия 9.1
Нидерландия 9.2
Кипър 9.8
Гърция 9.8
Лихтенщайн 9.8
Литва 9.8
Люксембург 9.8
Латвия 9.8
Малта 9.8
Румъния 9.8
Турция 9.8
Естония 10.0
Словения 17.0
Норвегия 18.9

Западна Европа обикновено има по-високи цени за зареждане на EV. Ирландия и Франция имат цени в диапазона от 7.2 до 7.3 евро, докато Великобритания и Австрия средно предлагат 7.8 евро. Швейцария и Белгия следват с цени от 7.9 и 8.4 евро, съответно. Централно европейските страни като Швеция (7.7 евро) и Дания (8.8 евро) също се нареждат в този междинен ценови диапазон.

Германия и Хърватия имат цена за зареждане от 8.9 евро, поддържайки последователност в Западна и Южна Европа, където цените често варират около 9.0 евро. Средната цена в Италия е 9.1 евро, а Нидерландия достига 9.2 евро заради по-високите разходи за енергия в региона. Няколко държави, включително Кипър, Гърция, Лихтенщайн, Литва, Люксембург, Латвия, Малта, Румъния и Турция, имат цена от 9.8 евро на 100 километра.

В Балтийския регион и някои северни държави цените за зареждане се увеличават. Естония е с цена от 10 евро, докато Словения и Норвегия имат най-високите цени на 17 и 18.9 евро, съответно. Норвегия е лидер в Европа не само по прием на EV, с 13,381 електрически превозни средства на батерии (BEV) на 100,000 жители и 20% от автомобилите на пътя да са напълно електрически, но също така има значителен брой зарядни точки - 447 на 100,000 жители.

Нидерландия се отличава с най-висок брой зарядни точки на глава от населението, предлагаща впечатляващите 817 зарядни точки на 100,000 жители, въпреки че изостава след Норвегия по отношение на EV на капита, като е изпреварена от Исландия, Люксембург, Швеция и Дания. Това подчертава разликата в развитието на инфраструктурата и приемането на EV в цяла Европа.

От друга страна, няколко държави в Южна и Източна Европа остават в категорията на "изоставащите", което показва, че все още има значителни възможности за подобрение в инфраструктурата и темповете на приемане на EV. Държави като Латвия, която има най-нисък капацитет за зареждане от 27 кВт на 100 километра път, илюстрират предизвикателствата, пред които са изправени тези региони.

Тези вариации в разходите за зареждане, капацитета на инфраструктурата и приемането на EV подчертават разнообразния пейзаж на електрическата мобилност в Европа и същевременно разкриват значителни възможности за растеж и развитие в много области.