Любителите на бира в Китай, както и в китайските ресторанти по света, които продават марки като Tsingtao, може да поемат загубите от търговската война, която разтърсва пазара на ечемик.

Цените на висококачествения ечемик, използван за производството на малц, от който се произвежда бира, както и тези на уискито вероятно ще нараснат с 20% тази година в Китай, казва Алън Ченг, анализатор в Morningstar, позоваващ се на разговори с пивовари в най-големия пазар на бира в света, цитиран от Bloomberg.

"Цените на ечемика започнаха да се покачват през четвъртото тримесечие на миналата година и се очаква най-малко двуцифрено увеличение през следващите тримесечия", казва Ченг, главно заради напрежението в световната търговия и затягането на доставките в резултат на антидъмпинг разследването на вноса на ечемик от Австралия.

Ечемикът е най-новият пример, след соята и царевицата, на стока, чиито търговски потоци са разклатени от глобалното напрежение. Вносът на Китай спадна до най-ниските му стойности за почти пет години през ноември, когато страната задълбочи проучването на вноса от Австралия. Земеделските производители в Канада, които обикновено биха се възползвали от това разследване на техния най-голям конкурент, страдат от собственото си напрежение с Китай заради ареста на главния финансов директор на Huawei.

Китай разчита на вноса, за да отговори на вътрешното търсене. Според прогнозите на американското министерство на земеделието страната ще закупи повече от 80% от 9,8 млн. тона ечемик, който ще консумира през периода 2018-1919 г.

И все пак, ценовият натиск от по-високите цени на ечемика може да има ограничено въздействие върху производството и продажбите на китайските търговци през първата половина, казва Ченг. Закупуването на ечемик възлиза на около 15% от общите производствени разходи, а пивоварите разполагат с достатъчно количество, за да издържат следващите три до шест месеца.

China Resources Beer, Tsingtao Brewery and Beijing Yanjing Brewery са сред най-големите производители на бира. Те повишиха цените миналата година поради по-високите разходи за суровини и труд. Производителите са уверени, че биха могли да продължат да прехвърлят нарастващите разходи върху потребителите, тъй като цените на бирата все още са относително ниски в страната, според Ченг.