Петролът се задържа на червено в началото на седмицата, след като американският лек изгуби 10,8% от стойността си до 15,13 долара, а сортът брент - 3,45% до 20,70 долара. Това е поредната лоша новина за производителите, а другата е, че вероятно те повече няма да могат да разчитат на колосалното потребление от Китай, според нов анализ.

Според много коментатори производителите на суровината все още гледат с надежда към Азия. Сред тях са Международният валутен фонд, Световната банка, Европейската централна банка и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Все пак на континентът е и бурно растящата до неотдавна икономика на Индия.

До неотдавна 50% от производството на ОПЕК беше насочено към Китай, пише Кирил Видерсховен за Oilprice. С разразяването на коронавируса, който започна именно от страната. Това, разбира се доведе до срив на глобалното търсене, но показа и уязвимостта на производителите от това да разчитат на един огромен купувач.

Сривът на петрола: вреда или възможност

Сривът на петрола: вреда или възможност

Ценовата динамика на суровината няма да се отрази еднозначно на организациите и потребителите по света

"Следващото развитие, което вече се вижда сред водещите страни от ОИСР, ще е да се преосмислят бъдещите инвестиционни проекти и настоящите схеми за финансиране, за да се създадат нови производствени центрове извън Китай или компаниите да започнат да се връщат от там в родните си страни", пише Видерсховен. Вече Япония инвестира средства за изтеглянето на бизнесите си от Китай, а в Европа все по-интензивно се заговаря за същото.

Сред отраслите, чиито представители вече започват да преосмислят дейностите си в Китай, са автомобилните компании и производителите на фармацевтични продукти. Възможности за тях извън Поднебесната империя има и в много други развиващи се пазари, сред които са Индия и дори Египет.

Подобна динамика означава, че в дългосрочен план Китай, който понесе и репутационни удари заради проекта си "Пътят на коприната", с който страната се опитва да опаше цяла Азия и части от Африка. Респективно, бъдещето на петролната индустрия е да диверсифицира потребителите си, вместо да разчита приоритетно на огромното търсене от Китай.