Над 55% от офис наемателите в София планират да започнат поетапно връщане на служителите си в офиса до есента, ако ситуацията с коронавируса остане под контрол, показа проучване на консултантската компания за бизнес имоти Cushman & Wakefield Forton. Резултатите са на база информация от компании от различни сектори с общо над 22 000 служители. Допитването е проведено през втората половина на май.

Около 28% от работещите в анкетираните дружества вече са в офиса, а компании, в които са заети 17% от общия брой служители, все още не са планирали дата на връщане. Показателно е, че 71% от служителите ще се върнат към обичайната си работна среда след реорганизация на пространството. Това налага работодатели и собственици на сгради да се погрижат за безопасността на служителите, което често е свързано с дълъг и сложен комплекс от мерки.

Консултантска компания е разработила специално ръководство, която би могло да бъде в помощ на компаниите. В него се дават насоки за процедурата на базата на натрупаната от компанията експертиза до момента.

20% спад на наетите офис площи у нас се отчита за тримесичието

20% спад на наетите офис площи у нас се отчита за тримесичието

Цените ще са под натиск, прогнозират експертите

"Преведохме и адаптирахме това ръководство, защото връщането към работа в офис в условията на продължаваща несигурност е предизвикателство за всеки бизнес. Получаваме много запитвания от наши клиенти относно мерките, които трябва да вземат и смятаме, че това ръководство ще им е от полза", коментира Михаела Лашова, управляващ партньор в Cushman & Wakefield Forton.

Ръководството е базирано на концепцията 6 feet office, която Cushman & Wakefield и неговите партньори разработиха и прилагат както в собствените си офиси, така и в тези на техни клиенти. Тя е разработена така, че да осигури безопасна среда за работа в офиса, като се спазва принципа на 2 метра дистанция. Ръководството включва набор от технически указания за проверка на системите и инсталациите в сградата, мерки за реорганизация на общите части на сградата и на отделните офиси, както и съвети как да се комуникира промяната със служителите.

Проучване: След кризата много служители няма да искат да се върнат по офисите си

Проучване: След кризата много служители няма да искат да се върнат по офисите си

Работата от вкъщи несъмнено се харесва на работниците, които могат да си го позволят

Концепцията обхваща шест елемента, които са подробно развити в ръководството. Това са: оглед на площите, създаване на ясни и лесни за следване правила, нова организация на движението в закритите пространства, преподреждане на работните места, разяснения за служителите. Според консултантската компания технологиите ще навлизат все по-силно в работния процес, а хибридният начин на работа (от различни работни пространства) ще се наложи като трайна тенденция.