Планът за най-дългия подводен железопътен тунел в света се сблъска с първа пречка за своето изграждане.

Съоръжението трябва да свързва столиците на Финландия и Естония, и струва 15 милиарда евро или 16,8 милиарда долара. То трябва да бъде изградено от финландската компания Finest Bay Area Development, която ще си сътрудничи с китайски фирми по проекта.

Въпреки вече разработения план и осигуреното финансиране, проектът среща пречки що се отнася до изпълнението му от страна на двете държави, пише Bloomberg.

"Ние трябва да имаме повече яснота откъде точно идват парите за този проект. Къде е гаранцията, че той ще бъде завършен. Разработчикът не може да отговори колко хора могат да пътуват през него", заявява министърът на икономиката на Естония Таави Аас.

Тунелът между Хелзинки и Талин ще е дълъг 100 километра и налага изграждането на поне един изкуствен остров. Проектът е разработен от финландския предприемач и съосновател на Finest Bay Area Development Питър Вестбака. По-голямата част от финансирането ще бъде осигурено от китайската компания Touchstone Capital Partners. Как тя ще набере необходимия капитал обаче все още не е достатъчно ясно.

Тунелът може да бъде разглеждан като публично-частно партньорство, като в него ще се включи и Европейския съюз, който ще покрие 40% от стойността. В писмо на министъра по публична администрация на Естония Жаак Аб до разработчиците на проекта се посочва, че планът е нереалистичен и няма как тунелът да бъде завършен през 2024 година. Проучване от 2018 година е изчислило, че за финализирането на проекта са нужни 15 години.

Три китайски компании ще помагат в изграждането на тунел между Хелзинки и Талин

Три китайски компании ще помагат в изграждането на тунел между Хелзинки и Талин

Финландия и Естония са затруднени да свържат столиците си заради Финския залив

"Работим, за да може да дадем по-подробни отговори на правителството, така че възможно най-скоро да може да се вземе решение", твърди Пол Кунап, адвокат на страната, която работи по изграждането на проекта.

Някои от въпросите, на които Естония търси отговор, ще бъдат ясни, след като страната одобри проекта, така че да бъдат направени допълнителни проучвания.

От друга страна правителството на Финландия не е обсъждало проекта и не е част от неговата програмна политика. Това става ясно от думите на Сабина Уиндсторм от Министерството по транспорта и комуникацията.

"Провели сме неофициални разговори с нашите колеги от Естония във връзка с идеята за меморандум за разбирателство, но те все още не са изпратили официално запитване, за да можем да подпишем такова", обяснява тя.

Естония се надява да сключи меморандум за разбирателство с Финландия този месец според писмото на Аб от юли.

"Ако разработчиците не искат никакви гаранции от правителствата, ние не можем просто да им позволим да започнат да копаят. Нещата не се случват по този начин", заявява той.