През следващите няколко милиони потребители ще купуват електрически превозни средства. Всички те ще работят на батерии, съдържащи метали като кобалт, литий и никел. Но недостигът на метали потенциално би могъл да попречи на бума на електромобилите.

"Не са много хората, които осъзнават, че просто няма достатъчно от тези суровини в момента, добивани по целия свят", смята Меган О'Конър, главен изпълнителен директор и съосновател на компанията за добив и рециклиране на батерии Nth Cycle, цитирана от BBC.

Компанията и използва никел и други метали от вече стари батерии, така че тези материали да могат да се рециклират. Процесът се нарича електро-екстракция и работи чрез използване на електрически ток за отделяне на метали от натрошени отпадъци от батерии. Отделените метали се изолират и се улавят в специален филтър.

През следващите години автомобилната индустрията ще се нуждае от много доставки на никел, но не само. Литиево-йонните батерии, които са част от много устройства, включително телефони, се произвеждат от никел, манган и кобалт. Но в някои батерии никелът е най-големият компонент, представляващ 80% от сместа. Проблемът е, че снабдяването с никел, е обект на главоболия във веригата на доставки. Това се дължи на фактори като причинени войната в Украйна. Русия е един от най-големите доставчици на никел в света.

Някои страни като Индонезия и Филипините вероятно ще увеличат производството на никел, след като апетитът на купувачите за метала нараснат.

Според О'Конър обаче нарастващото търсене на никел трудно ще бъде задоволено и казва, че рециклирането на стари батерии ще помогне да се реши проблемът с доставките.

Хаосът в търговията с метали продължава и вече не става въпрос само за никел

Хаосът в търговията с метали продължава и вече не става въпрос само за никел

Миналия месец, малко след началото на войната в Украйна, фючърсите на никелa на Лондонската борса за метали скочиха с 250%

Някои компании в Америка също имат подобен подход. Компанията Redwood Materials в САЩ придобива излезли от употреба батерии и то от 60 000 до 80 000 електрически превозни средства всяка година.

Рециклират се средно 95% от елементите от батерии, като никел, кобалт, литий и мед, според компанията.

Доверието в пазара на никел тепърва ще се връща след трудния март, когато цената на никела на Лондонската метална борса за метали скочи с 250%. LME преустанови търговията с никел за около седмица.

Според старши анализатора в S&P Global Platts Джейсън Сапор повишената цена на никела вероятно няма да окаже голямо влияние върху продажбите на електромобили, но батериите за електромобили стават все по-важен двигател на пазара на никел.

Дори и рециклирането да е решение, не всички компании могат да използват тази опция. Повече от две трети от световното производство на никел отива в индустрията за неръждаема стомана, където в крайна сметка попада във прибори за хранене, кранове за баня и перални машини.

Някои фабрики за неръждаема стомана в Европа вече са намалили производството, заради високите цени на никела и опасенията за спад в доставките. Производителите на електромобили обаче ще се нуждаят от постоянно снабдяване с никел.

По-рано тази година фирмата за пазарни проучвания S&P Global Platts прогнозира, че продажбите на леки електромобили в световен мащаб ще достигнат 26,8 милиона до 2030 г., продажбите на EV са се увеличили повече от два пъти между 2020 и 2021 г.