Тази година Казанският авиационен завод, производител на разработения в Съветския съюз самолет Ту-214, ще може да сглоби и достави на клиента само един от трите планирани самолета, като експлоатацията му ще започне през 2024 г., пише "Комерсант", позовавайки се на няколко източника.

Освен това, единият от тях твърди, че самолетът е на етап окончателно сглобяване, а другият говори за процеса на техническо приемане. Те също се различават по информация за клиента - специалният летателен отряд "Русия" или Министерството на извънредните ситуации.

Програмата за развитие на гражданската авиационна индустрия до 2030 г., приета през юни миналата година, предвиждаше доставката на три самолета Ту-214 до края на 2023 г., това означава че производителят няма да успее да изпълни плана.

С колко собствени пътнически самолети разполага Русия

С колко собствени пътнически самолети разполага Русия

Руска регистрация има по-малко от една четвърт от целия авиопарк

Сега Ту-214 се произвежда в ограничена серия от Казанския авиационен завод (клон на ПАО "Туполев"). Самолетите се експлоатират от "Специален летателен отряд "Русия" за специални цели и превоз на първите лица на страната.

Ту-214 е теснофюзеларен самолет за средни разстояния, проектиран от Туполев. Първият му полет е извършен през 1996 г. В момента самолетите Ту-214 се експлоатират от ВВС на Русия, авиацията на ФСБ и Министерството на отбраната на Руската федерация. Освен това на негова основа се създават различни модификации за решаване на специални проблеми - разузнаване, контрол и управление.

Към края на 2023 г. всички точки от програмата за развитие на авиацията, предвидени за този период, не са изпълнени. В допълнение към изоставането от плана за Ту-214, доставките на Ил-114-300 бяха отложени с няколко години поради липса на двигатели, не беше възможно да се създаде производство на L-410 (Русия и Беларус решиха да вместо това да се създаде нов самолет), а Superjet 100 (версия, заместена от внос) Sukhoi Superjet 100) все още не е излетял с вътрешни двигатели, въпреки че доставките му вече трябваше да започнат и тази информация беше потвърдена през лятото.

По-рано тази година руският премиер Михаил Мишустин заяви, че санкциите на Запада срещу руската авиационна индустрия са ускорили възраждането на местното самолетостроене, въпреки че този процес не е лесен.

Снимка 645712

Източник: iStock by Getty Images