Товарните контейнери са в сърцето на световната търговия. Всеки един продукт или компонент като част от глобалната икономика пътува по море, по жп линии и магистрали. След недостига предните години и бума на цените, сега тарифите за превози буквално се сринаха с цели 90% спрямо върховете от 2022 година, пише сайтът Quartz в своя публикация.

Рязкото обръщане сигнализира за забавяне на глобалната търговия и по-широката икономика, като много анализатори смятат, че слабото търсене вероятно ще има пагубен ефект върху потреблението.

Пет пъти по-високи разходи за транспорт на контейнери: логистичните проблеми пред китайския бизнес

Пет пъти по-високи разходи за транспорт на контейнери: логистичните проблеми пред китайския бизнес

От близо 3400 китайски компании, които оперират в международен план, само около 200 отчитат над 1 милиард долара продажби в чужбина

"В момента цените на контейнерите са в застой. Пазарът се коригира значително спрямо това, където вдяхме преди година, когато една кутия за доставка от Хонконг до Лос Анджелис струваше $20 000. Същата тази кутия сега е около $2 000", коментира Ръстин Едуардс - ръководител на доставките на мазут в Euronav.

"Това на практика ви казва, че няма търсене от страна на потребителите, няма изтегляне на стоки от Азия към Европа и САЩ и няма свръхпроизводство от фабрики в Китай", добавя Едуардс.

Според платформата за резервации на товари Freightos тарифите на контейнерите за ключовия маршрут Китай-САЩ достигнаха връх над $20 000 миналия септември, но сега се върнаха на нива, невиждани от разгара на пандемията през 2020 година. 

Снимка 484971

Източник: iStock

По-слабото международно търсене на китайски стоки също доведе до нарастване на анулираните доставки в най-големите пристанища на страната, което попречи на очаквания икономически тласък от прекъсването на политиките за нулев Covid, коментират експерти.

Спадът в търсенето на Запад, като износът на Китай намалява в продължение на три последователни месеца. Обемите на контейнерите в Тихия океан са намалели с около 30% през януари в сравнение с миналата година.

Междувременно, основният индекс за товарни превози на Балтийската борса, ключовият бенчмарк за кораби, превозващи сухи насипни стоки, падна за седма поредна сесия на 25 януари. Общият индекс, който отчита коефициентите за плавателни съдове capesize, panamax и supramax, се понижи с 18 пункта, или 2,5%, до 703 - ново дъно от две години и половина.

Освен всичко това, двете най-големи контейнерни линии в света прекратяват осемгодишно споразумение за споделяне на плавателни съдове, тъй като ожесточеното съперничество в корабоплаването за транспортиране на стоки се разгаря.

MSC Mediterranean Shipping Company и Maersk, номер едно и две в индустрията за контейнерни превози, заявиха, че са се съгласили да прекратят съюза си през 2025 година. Сделката от 2015-а позволи на корабните гиганти да управляват по-добре обемите товари във време, когато индустрията беше изправена пред години на загуби и излишен капацитет.

Недостигът на товарни контейнери в света расте. И това е проблем за всички потребители

Недостигът на товарни контейнери в света расте. И това е проблем за всички потребители

Хаосът в международната търговия е в пълна сила