Товарните контейнери са в сърцето на световната търговия. Всеки един продукт или компонент като част от глобалната икономика пътува по море, по жп линии и магистрали. Напоследък обаче тези толкова важни контейнери не достигат.

Индийските износители за Северна Америка и Европа се оплакват, че им се налага да чакат няколко седмици, за да могат да намерят достатъчно такива и да извършат доставките си. От друга страна британските износители посочват, че дефицитът причинява закъснения на доставките за Азия с до две седмици.

А междувременно цените на товарните контейнери растат смело нагоре и те вече са двойно по-скъпи, разказва сайтът Quartz в своя публикация.

Недостигът на пазара е поредният симптом на хаоса, който пандемията предизвика върху международните вериги за доставки. В резултат на него разходите за товар и доставки нарастват, а част от този ръст се предава и към крайните клиенти с повишаване на цените на стоките за тях.

Цените за превоз на контейнери постигнаха нов рекорд

Цените за превоз на контейнери постигнаха нов рекорд

Прогнозата е те да поскъпнат до 20 хил. долара

"Това ще има значение в краткосрочен план, защото проблемите с доставките ще имат пряко въздействие върху инфлацията", посочва професорът от бизнес училището към университета в Мериленд Суреш Ачаря.

Всъщност най-големият проблем в момента не е, че няма достатъчно товарни контейнери, а че те не се намират на необходимите места. "Това е резултатът от поне 16 месеца на нарастваш дисбаланс на пазара", обяснява професор Уили Сих от Харвардското бизнес училище.

"Ние ставаме свидетели на натрупването на контейнери на места, на които не би трябвало да бъдат", допълва той.

Основно ситуацията може да се обясни с началото на пандемията. Тогава тръгналите от Китай и Азия контейнери, пътуващи към Америка, се наложи да останат на различни пристанища там. Причината за това беше, че Китай затвори границите си заради разпространението на коронавируса. Междувременно постепенно производственият сектор също започна да се затваря в различни части на света, което доведе до удар върху световната търговия.

Защо над 40% от товарните кораби в света всъщност пътуват без товар?

Защо над 40% от товарните кораби в света всъщност пътуват без товар?

И на какво се дължи огромният дисбаланс на търговията по море

В края на миналата година с постепенното отваряне на икономиката, търсенето достигна пик. Това от своя страна прерасна буквално в задръстване по големите търговски пристанища, а много кораби все още се движат с големи закъснения. За да наваксат с доставките си, те оставят опразнените контейнери по различни пристанища и не изчакват те да бъдат обратно напълнени, а предпочитат да избегнат дългото чакане.

Ситуацията се влоши и с блокирането на Суецкия канал. А много експерти очаква тя да не се промени до началото на 2022 година.