В началото на отоплителния сезон в Европа газохранилищата на континента са пълни до горе, заради постоянния поток от американски LNG. Миналата година Европа извади късмет с по-мека зима от обичайното, но тази година нещата изглеждат различно.

На прага на пиковия сезон на потребление, търсенето ще нарасне значително, наред с търсенето и в Азия. Въпреки голямото предлагане на LNG в световен мащаб, цените все още могат да скочат, и то потенциално с много.

Както споменахме, голямо предлагане е причината цените на LNG да се понижат през последните седмици. И все пак пазарът в Европа остава уязвим към всяко събитие, което може да повлияе на цените. Това стана ясно по-рано тази седмица, когато европейските референтни цени скочиха, след като дойде новината, че хусите са превзели товарен кораб в Червено море, пише Oilprice.

Корабът беше свързан с израелска компания и в този смисъл се прие за знак за възможна ескалация на войната в Близкия изток. Реакцията на Израел беше да обвини, но той отрече каквото и да е участие.

След новините цените на газа в Европа се покачиха с около 3%, докато цените на газа в Съединените щати дори се понижиха леко, подчертавайки още веднъж огромната разлика между това да си производител на стока, която потребява страната ти и да си зависим от вноса.

Но дори при повишен геополитически риск в Близкия изток, някои в индустрията за търговия с газ смятат, че цените на LNG е малко вероятно да се повишат до твърде високи нива, според S&P Global.

На този фон ситуацията с Панамския канал, резултат от продължителна суша, която намали нивата на водата в канала, вече доведе до по-високи тарифи за всички плавателни съдове. Не всички товари на LNG от САЩ минават през Панамския канал, но пратките за Азия преминават през него.

Германия все още търгува с руски LNG. Евентуалното спиране може да струва минимум €10 милиарда

Германия все още търгува с руски LNG. Евентуалното спиране може да струва минимум €10 милиарда

Търговията се превърна в проблем за Германия, която изрично заяви, че няма да търгува с газ от страната

Междувременно други азиатски купувачи на LNG от САЩ търсят алтернативни маршрути, защото ограниченото движение в ключовата точка между Северна и Южна Америка едва ли ще бъде разрешено бързо. Това също би допринесло за тарифите за товарини кораби, дори ако предлагането на LNG си остане същото, без заплахи за спад в количеството.

Макар предлагането наистина да е изобилно, миналогодишното прекъсване на работата на Freeport показа, че една подобна случка може да обърне каруцата и отново да има скок на цените. Миналия юни Freeport LNG претърпя експлозия, която затвори съоръжението до края на годината. Той отвори врати едва през февруари тази година. Freeport осигурява една десета от европейския внос на втечнен природен газ преди взрива и изигра голяма роля в летния скок на цената на газа.

С идването на зимните температури цените на газа може да се повишат, поне в Европа, само заради скока в търсенето и въпреки пълното съхранение. Глобалните цени може да не претърпят значителна промяна, но нарастващият риск остава на фона на предизвикателствата при корабоплаването и повишения риск от смущения в Близкия изток.

Катар подписа 27-годишна сделка за доставка на LNG за Франция

Катар подписа 27-годишна сделка за доставка на LNG за Франция

Total Energies е миноритарен партньор в големи проекти за разширяване на добива на LNG на Катар