53% от служителите в българските компании се смятат ангажирани с дейността и резултатите на фирмата, в която работят.

Това показва проучване на Hewitt Associates, които организираха първото за България проучване в тази сфера и наградата "Най-добър работодател".

Този процент е по-висок от средния за Централна и Източна Европа, където около 46% от служителите се признават за ангажирани с целите и мисията на фирмата си.

Проучването показва, че има сериозно разминаване у нас между приоритетите, които поставят специалистите "Човеши ресурси" и Топ мениджърите на компаниите. Докато за експертите най-важното е на на служителите да се предложи адекватно обучение и развитие в една фирма, за топ мениджърите това е ангажираността на служителя в компанията.

Изводът е, че у нас все още двете групи говорят на различни езици и това създава противодействие, а не единодействие.

Друга сериозна разлика е ангажираността на топ мениджърите и на служителите в една компанията. Докато първите са 93% ангажирани с резултатите на фирмата, то този процент при служителите е едва 52%.

Забелзва се, че в рамките на първата година ентусиазмът на новопостъпилите служители рязко спада. Вече след втората година те са видели не само позитивите, но и негативите на дружеството, в което работят и възможностите им за кариерно развитие намаляват.

В сравнение със страните от Централна и Източна Европа стряскащо нисък е процентът на ангажираните с целите и резултатите на компанията служители между 5-та и 10-тата година. У нас този процент е едва 42 и това е сигнална лампа за HR мениджърите, че нещо трябва да се промени в отношението и мотивацията за тези служители.

Оказва се, че у нас заплащането не е единственият фактор, за да се избере определена компания като работно място. В повечето случаи служителите са доволни от парите, които получават, но са крайно недоволни от допълнителната оценка.

Повечето работещи в компаниите се смятат за недооценени и посочват, че получават много по-малко отколкото са направили за фирмата си. Те са недоволни, че няма друго признание за работата им, освен заплащането.

Ключовата дума в отношенията мениджър - служител е комуникация, смятат от Hewitt Associates. Непосредственото общуване, интересът към проблемите и стремежите на служителите от страна на топ мениджърите, вглеждането в резултатите им и стимулирането им помагат да нарасне лоялността на служителя към тази компания и да се подобрят резултатите й.

Огромен процент от фирмите у нас очакват дефицит на кадри след влизането ни в ЕС -92%. Всеки 5-ти служител смята, че е по-добре да работи извън страната, след 1 януари.

Още повече не се очаква съществен ръст на заплатите, след влизането ни в ЕС. В държавите от предходното разширяване на ЕС преди 2 години, заплатите са се увеличили с едва 2-3 %, и много рядко до 5%.