Това е първото дело на България като страна-членка на ЕС.
Основен аргумент за неприемане на решенията ЕК е, че Комисията не се е съобразила с един от най-важните критерии на Директива 2003/87/ЕО - изпълнение на целите по Протокола от Киото за намаляване на емисиите парникови газове, което е и основна цел на Европейската схема за търговия с емисии.
Страната ни изпълнява ангажиментите си по Протокола за намаляване с 8 процента на емисиите парникови газове спрямо емисиите през базовата 1988 г. и е с 48 процента под емисиите си оттогава.
Освен това Комисията не е направила анализа на плановете от гледна точка на специфичните условия на развитие на българската икономика.
Намаляването на общото количество квоти за разпределение с 20 процента спрямо националния план води до поставянето на българските оператори на инсталации в неравностойно положение спрямо останалите оператори в схемата за търговия на Общността.
По този начин ЕК е нарушила принципа за пропорционалност и равно третиране.
Комисията също така няма правомощия да определя общото количество на квотите без да вземе предвид националните планове, разработени от държавите-членки. По този начин изпълнителната власт на ЕС е превишила контролните правомощия, отредени й от съответната директива.
Припомняме, че със свое решение от 26 ноември ЕК определи разполагаемите квоти вредни емисии на България за 2007 и 2008-2012г. на 42.27 млн. т. СО2 екв., което беше намаление с 37.4% от спрямо предложеното от българска страна.
БСК предупредиха, че така определените квоти вредни емисии ще увеличат себестойността на българската икономика с 770 млн. евро годишно.