Има реална опасност броят на училищата, за които не достигат учители, да нарасне. За това предупреждава председателят на СО "Подкрепа" д-р Юлиян Петров. Стремежът към бързо привличане на нови кадри обаче може да излезе скъпо на държавата. Причината е, че ефектът от "бързата писта" -бълването на конвейер на нови, но неподготвени учители, ще стане видим чак след години, а тогава ще е късно за промяна в образователната политика, посочва той.
Според него ниският рейтинг на учителската професия и липсата на национална образователна политика за произвеждане и запазване на учителски кадри ще доведат до цялостен разпад на образователната система.
Проблемът с недостига на учители не е отскоро и изисква спешни спасителни мерки, категоричен е Петров.
Единствено с правилна политика, която да мотивира и да дава перспектива, може да се привлекат учителски кадри. Това предполага да се увеличат заплатите. Такива мерки вече са предприети - от началото на 2019 г. минималното нетно възнаграждение за педагозите ще стане 920 лева. За целта в бюджета за идната година са заложени 330 милиона лева, които ще влязат в училищата и детските градини чрез новите разходни стандарти за образование. Очаква се средната работна заплата на учителите почти да изравни тази в страната.
Петров е на мнение, че трябва да се изясни каква е ролята на учителя. Според него в последните десетилетия се е наложила политиката за специалиста-учител, който е отговорен за редица странични задължения, които определя като "ненужни". Всичко това вреди на авторитета му и нарушава общуването с учениците.
,,Ако управлението на образователните институции не се отърси от безсмислената бумащина, даже и заплати над 2000 лева няма да задържат в образованието младите учители, които търсим.", отсича председателят на "Подкрепа".
Третият фактор, който Петров посочва като причина учителската професия да изглежда непривлекателно, е липсата на регламент за работа с родители. Той смята, че все повече родители се опитват да се намесват в образованието и да го управляват, без да имат необходимия капацитет, вместо да съдействат на учителя.
,,Днес наблюдаваме един флирт на областните управления на образованието и МОН с българските родители, флирт, който няма да направи образованието секси, но ще продължи да отблъсква все повече учители от образователните институции", обобщава Петров.