Фондът за солидарност в условията на кризата, породена от коронавируса вече е на повече от година. Фондът е създаден нь 13 март 2020 г. от Фондацията на ООН и швейцарската Swiss Philanthropy Foundation с подкрепата на Световната здравна организация и има за цел да подпомогне усилията да се предотврати разрастването на пандемията, да окаже директна помощ на държавите да се справят с последствията от епидемията в най-уязвимите общности.
Фондът стартира със силна институционална подкрепа, например от Facebook и Google, които го включват в схемите си за удвояване. Партньорите призовават за дарения от хора, фирми и организации. Част от партньорите са Африканския съюз и Световната програма за храните.
До момента в глобалния фонд за отговор на Covid-19 има над 660 000 частни дарители, които са обещали общо над $240 млн.
Цифрата може да звучи впечатляващо, но действителността е малко по-различна. Реално, по-голямата част от парите все още не са получени. За сравнение, от СЗО са предвидили близо $2 млрд. за борба с Covid-19 през 2021 г. Тук все пак трябва да направим уточнението, че, по-голямата част от тези средства ще дойдат от държави - като членски внос или като доброволни вноски.
Като цяло парите подпомагат реакцията на Covid по различни начини. За да дадем няколко примера, финансираме обучение по EMT в Адис Абеба, Етиопия. Той доставя респиратори, медицински маски и PCR тестове по целия свят. Той разработва леко причудлив здравен асистент на ИИ на име Флорънс, който помага на пушачите да се откажат (тъй като пушачите са изправени пред по-сериозни последици от Covid-19). Финансира медицински консултации в Газа. Той създава инструменти за откриване на дезинформация заедно с организации за проверка на факти. И финансира разработването на повече кандидати за ваксина.
Кои са дарителите във Фонда за солидарност?
Изненадващо за мнозина, от стотиците хиляди дарители във фонда, почти всички са физически лица. По данни на Световната здравна организация само няколкостотин са корпорации, фондации или други институции. Много от въпросните компании дадоха своите обещания още в началото на пандемията. Организациите, които са изброени на страницата на фонда са тези, които са дарили поне $100 000. Присъстват и няколко, които са обещали по $10 милиона и дори повече.
Сред тях са развлекателни компании като Nintendo, технологични като Microsoft, благотворителни организации като Фондация Gaden Phodrang на Далай Лама, фармацевтични гиганти като Johnson & Johnson, модни марки като Alexander Wang и финансови като Discover.
Според условията на Фонда, почти всеки човек или организация може да дарява пари. Изключение правят оръжейни компании и такива за тютюневи изделия.
Защо да дарите?
Разбира се, в редица държави за борещите се финансово с пандемията има различни данъчни облекчения. За корпорациите и чисто имиджово да даряват говори за социална ангажираност. Според СЗО този фонд е и "единственият начин за отделни лица, корпорации, фондации и други организации по света да подкрепят пряко работата на здравната организация и да помогнат на държавите да отговорят на пандемия адекватно". Особено там, където нуждите са най-големи.