Производителите на електромобили вече са оценени по-високо на пазарите от традиционните компании в индустрията. Общо, те струват със $100 млрд. повече, показва проучване.

Това е невероятен, но напълно логичен, подвиг за индустрия, която, измерена по броя на продадените автомобили, все още е доста малка.

Винод Хосла е съосновател на Sun Microsystems и сега инвестира във вълнуващи нови технологии чрез своята фирма Khosla Ventures. Той беше ранен инвеститор в бизнеси като Google, Square и Impossible Foods. Khosla Ventures също инвестира в стартъпа за EV батерии QuantumScape. Хосла е вярващ в електрическите превозни средства като бъдещето на личния транспорт. "Когато стигнете до няколко процента пазарен дял, бъдещето е уредено", казва той пред изданието Barron's.

Днес автомобилната индустрия е в тази точка на прелом. Електромобилите представляват приблизително 1% от общия пазар на леки автомобили. С включването на хибридните автомобили пазарният им дял нараства до около 3%.

Хосла цитира редица примери, които потвърждават твърдението му. Вземете Apple и влизането на компанията в света на смартфоните. След като iPhone излязоха на пазара през 2007 г., съществуващите производители на устрайства бяха заплашени по същия начин от загуба на пазарен дял. Това беше въпреки факта, че оригиналният iPhone беше по-скъп и нямаше хардуерна клавиатура. Подобна е историята на Sun на Хосла и конкуренцията му с Digital Equipment Corporation през 90-те години.

Защо точно е необходим относително малък пазарен дял, за да се наруши дадена индустрия, е известна загадка. Едно от обясненията е, че се влива повече инвестиционен капитал, когато пазарният дял достигне между 3% и 5%. Повече капитал води до повече иновации и подобрения. Още повече капиталови потоци навлизат, тъй като инвеститорите са привлечени от високите темпове на растеж, обяснява Хосла.

През изминалата година производителите на електрически превозни средства са събрали повече от 20 милиарда долара свеж капитал. Това е малка част от това, което традиционните автомобилни компании харчат за заводи и оборудване. На база на автомобил обаче, електроиндустрията инвестира приблизително 10 пъти повече от традиционната автомобилна индустрия.

Има и дилемата, пред която са изправени водещите компании в сектора. Те не искат да нарушават собствения си поток от печалба и често пъти оставят следващото голямо нещо за стартиращи фирми.

Снимка 513937

Източници: Bloomberg, изчисления на Barron's

Сега производителите на електромобили са с оценка от около $1,3 трлн. Традиционните производители на автомобили имат обща пазарна капитализация от около $1,2 трлн. Това означава, че новите компании са с почти $100 млрд. по-скъпи от традиционните производители.

Основната част от оценката на електрическите автомобили, разбира се, се пада на Tesla, която е с пазарна капитализация приближаваща се до психологическата граница от $ 1 трлн. въз основа на напълно разредения брой акции.

Необходимо е да се използва разреденият брой акции, за да накарате математиката да работи. Разликата между основни акции в обращение и разредени акции в обращение се предопределя по същество от опциите за управление на компаниите. Tesla има много такива заради начина, по който изпълнителният директор Илън Мъск получава своето възнаграждение. Опциите му ще станат акции някой ден, така че инвеститорите трябва да обърнат голямо внимание на напълно разредения брой акции.

Въпреки че Tesla представлява лъвския пай от стойността на EV-сектора, общата сума все още е впечатляваща. Нещо повече, три от петте най-ценни автомобилни производителя са именно производители на електрически превозни средства. NIO и BYD са другите две, заедно с Tesla. Volkswagen и Toyota са най-скъпите традиционни производители на автомобили.

Това е голяма новина за EV индустрията, но тези изчисления ще бъде по-трудно да се правят в бъдеще, тъй като традиционните производители на автомобили се гмуркат в EV-пространството и ще стане размиване на границите.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции