Инвеститорите на Tesla бяха възнаградени страхотно за търпението си през тази година. Сега, когато компанията постига статут на "син чип" след включването си в широкия щатски индекс S&P 500, от 21-ви декември, това, което ще се случва след това, може да се сведе до няколко прости въпроса:

Какъв тип компания е Tesla всъщност? И как трябва да се оценят акциите на компанията? Отговорите на Уолстрийт обаче са много различни, а оценките на компанията варират от цел за 780 долара от анализаторите на Goldman Sachs до 90 долара от експертите от JPMorgan Chase.

"Това е всичко, което хората искат да повярват, че Илон Мъск рекламира", каза мениджърът на хедж фондовете Джим Чанос пред Bloomberg TV по-рано този месец. Разбира се, инвеститорите, които са се възползвали от идеите на Мъск, са се справили много по-добре с акциите от Чанос, който каза, че наскоро е намалил размера на "болезнената" къса позиция в Tesla, която заема в продължение на пет години в своята фирма Kynikos Associates.

Сега производителят на електрически превозни средства отчита печалби за пето поредно тримесечие, придружени от над седемкратно увеличение на цената на акциите си през тази година и огромна възвръщаемост - от почти 18 000% от първоначалното публично предлагане през 2010 г.

Инвеститорите, които вярваха във визията на Мъск да трансформира вековната автомобилна индустрия и се придържаха към нея през годините, бяха сериозно възнаградени за търпението си.

И все пак, докато контролът се засилва върху компанията, която ще командва едно от най-големите тегла в S&P 500, заради рекордната си капитализация от над 600 милиарда долара, инвеститорите се борят да осмислят концепцията на автомобилен производител, който се търгува далеч над оценките на всички останали в сектора.

Понастоящем акциите на Tesla се търгуват със съотношение цена-печалба от почти 1000, в сравнение с нищожните 14 пъти за General Motors Co. и 53 пъти за индекса FANG+, символ на големите технологии.

В това се крие дилемата: автомобилен производител ли е Tesla или изцяло технологична компания? Или е някакво обединение между двете?

Компанията планира да достави около половин милион коли тази година, което е с 36% повече спрямо година по-рано, но по-бавно от 50-процентното повишение, постигнато през 2019 г. Анализаторите от Wall Street прогнозират, че приходите ще нараснат с 26% тази година, ще се ускорят още през 2021, а след това ще се понижат през 2022 г. Оценките за доходите през 2020 и 2021 г. едва са се развили през последните две години.

Най-позитивно настроените анализатори обаче казват, че продажбата на автомобили е само едно от многото потенциални начинания на Tesla. Активният мениджър на фондови борси Ark Investment Management, акционер и един от най-пламенните бикове в акциите, изчислява, че цената на акциите на компанията ще достигне 7000 долара до 2024 г. Това изчисление предполага, че Tesla не само ще направи електрическите автомобили много по-ефективни от традиционните с двигатели с вътрешно горене, но също така ще управляват напълно автономна таксиметрова мрежа.

В момента Tesla е не само най-големият производител на автомобили в света по пазарна стойност, но и струва повече от GM, Ford Motor Co., Toyota Motor Corp., Volkswagen AG и BMW AG, взети заедно, което води до въпроса: Как точно компанията се оценява от инвеститорите?

Самият Мъск заяви още през май, че цената на акциите на Tesla е "прекалено висока" и по-рано този месец предупреди служителите, че акциите могат да "се смачкат като суфле под чук", ако инвеститорите в даден момент заключат, че не могат да постигнат печалбата, която са очаквайки да се получи в бъдеще. Tesla не отговори на искане за коментар за тази статия.

Ето и мнението на двама анализатори, дадени за финансовото издание Bloomberg. Адам Йонас от Morgan Stanley има еквивалент на рейтинг за покупка на акцията и ценова цел от 540 долара - почти 70 долара под последната цена на книжата на компанията. Междувременно Райън Бринкман от JPMorgan оценява акциите с еквивалент на продажба и има цел от 90 долара за брой.

Адам Джонас, анализатор в Morgan Stanley

Tesla е автомобилна компания по начина, по който Apple е производител на телефони. Тъй като автомобилът се свързва с интернет, това отваря много други адресируеми пазари, които в миналото никога не са били достъпни за автомобилните компании, и дори днес - от начина, по който повечето автомобилни компании проектират своите автомобили - тези пазари все още не са достъпни за тях. Tesla отблъсква хората от оценяването и анализа на компанията, като не използва само броя на продадените бройки и цената на автомобила, а отчита инсталираната потребителска база и предлаганите на софтуер на тези потребители и услуги за съдържание. Този процес отклонява директното сравняване на Tesla с автомобилните компании и по-скоро трябва да се сравнява с компаниите, предлагащи услуги като софтуер.

От нашата ценова цел за 540 долара за акция, 254 долара се приписват на основния бизнес за автомобилно производство, 154 долара - на възможността за бизнес мрежови услуги, 58 долара - потенциала да стане доставчик на батерии и задвижване за трети страни, 38 долара на бизнес възможности за мобилност и споделянето на пътувания и 25 долара за застрахователния и енергийния бизнес.

Въз основа на казаното по-горе, компанията до голяма степен заслужава своята оценка. Но с история, която се движи толкова бързо, колкото Tesla, и със забавяне на инвеститорите да отразят това мнение, акциите със сигурност ще се търгуват над оценката на справедливата стойност на всеки анализатор или инвеститор.

Навремето Apple се смяташе за скъпа при 15 пъти съотношение цена-печалба, а сега се смята за доста евтина при 30 пъти подобно съотношение. Това се случи, заради промените в бизнес модела - от продажба на устройства и хардуер към продажба на софтуер и услуги на платформата на компанията.

Райън Бринкман, анализатор в JPMorgan

В края на деня инвестициите струват дисконтираната стойност на бъдещия им паричен поток. Когато се опитахме да реверсираме текущата пазарна стойност на Tesla, за да видим какви предположения могат да бъдат вградени в нея, установихме, че са необходими приходи и марж, които наистина са трудни за предвиждане.

Сега оценката на Tesla е почти два пъти по-висока от тази на Toyota и Volkswagen, но тези две компании заедно са продали 22 милиона автомобила миналата година. Те генерираха 40 милиарда долара печалба преди лихви и данъци. И така, дали Tesla ще нарасне до приблизително около два пъти печалбите на двата най-големи автомобилни производители в света днес, взети заедно?... Нещо подобно всъщност може би е вградено в акциите.

Имаме ценова цел от 90 долара за акциите и това все още предполага пазарна стойност за Tesla, която е по-голяма от GM. Това е доста ниска ценова цел в сравнение с текущата цена на акциите.

Днес GM продава 6 милиона автомобила, а Tesla продава 500 000. И все пак схващането е, че имам мрачен поглед върху компанията. Мисля, че имам мрачен поглед към Tesla само по отношение на супер ентусиазираното мнение, което пазарът има за компанията.

Акциите на компанията очевидно поскъпнаха твърде бързо и твърде ряно. Мисля, че тази компания ще бъде значително по-голяма в бъдеще, но ще трябва да расте дори още повече, за да оправдае настоящата цена на акциите.

Инвеститорите трябва да бъдат подготвени за поевтиняване на цената на акциите, а не за поскъпване и това може да се случи, въпреки че компанията става много по-голяма и много по-печеливша. Защото не става въпрос дали могат да се удвоят или утроят, тъй като трябва да направят много повече от това.

Инвеститорите трябва да погледнат върху фундамента на компанията като се абстрахират от текущата цена на акциите и се опитат да помислят какви бъдещи обеми на дялове, приходи и маржин вече могат да бъдат включени в цената на акциите и наистина да се запитат колко трябва да струват акциите, ако намерят тези предположения за разумни и вероятни.

Ако ги намерят за вероятни, те могат да купуват на тези нива. Но може би като направят първо анализа, те могат да повярват, както и аз, че оценката на акциите се е откъснала от основните положения. Поне потенциалните нови инвеститори в Tesla трябва да разберат, че в момента има спекулативен плам и че акциите са силно повлияни от емоции и психология и следователно са много нестабилни.

По отношение на това как може да изглежда тази компания в бъдеще, я виждам предимно като производител на автомобили, макар и такъв, който извлича малка част от приходите си от допълнителни потенциално по-бързо растящи крайни пазари. От гледна точка на крайния пазар за автомобили, през следващото десетилетие, евентуално Tesla може да се доближи до размера и рентабилността на Daimler или BMW.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на фондовите пазари