Vision Pro - футуристичният шлем за виртуална/разширена реалност на Apple, се очертава като един от най-интересните технологични продукти на годината. И в момента на пазара има VR решения от най-различни производители, но "ябълките" търсят iPhone ефекта - устройство, което влиза във вече съществуваща категория и разгромява конкурентите с мощен хардуер, привлекателен дизайн и богата софтуерна и хардуерна екосистема.
Apple, като компания за 3 трлн. долара, на пръв поглед може да си позволи да поекспериментира, но според анализаторите всъщност Vision Pro ще предопредели бъдещето ѝ. А вече има първи слухове, че то може да не се окаже съвсем безоблачно.
Контекст: Apple Vision Pro беше представен в началото на юни, като продажбите на шлема ще започнат догодина. Той е с изключително мощен хардуер - използва процесор, подобен на този, който Apple внедряват в своите компютри и лаптопи, 12 камери захрванват два micro-OLED дисплея с 23-мегапикселова резолюция и има множество сензори, които дават възможност за контрол с жестове и глас.
Устройството има своя собствена операционна система - visionOS, като целта на Apple е с първия модел да спечелят вниманието на разработчиците. За всички обаче ще са интересни възможностите за "проектиране" на разнообразна мултимедия върху реално случващото се около тях - можете спокойно да си отворите, например, няколко 100-инчови виртуални екрана на стената.
Неслучайно Apple говорят за т.нар "пространствен компютър".
Детайли: В свой обширен анализ експертите от Canalys коментират, че Vision Pro е важен продукт за Apple, тъй като компанията има нужда от нов източник на приходи отвъд Mac, iPhone и iPad. Само чрез иновация може да се обърне тренда на намаляващ интерес на потребителите към смарт устройствата и да се оправдаят по-високите цени, коментират те.
Авторите на анализа са на мнение, че Apple по-скоро правят "един по-добър MacBook", отколкото "да изобретяват нова вселена".
Според Canalys късното влизане на Apple на VR пазара след поне 5 години слухове се минимизира като негативен ефект заради някои от ключовите характеристики на Vision Pro:
- Лесна за употреба операционна система, която надгражда върху логиката на iOS и така не създава проблеми за новите потребители;
- Контрол без неудобни джойстикове и друга периферия;
- Удобен режим за директно виждане на случващото се пред камерите на устройството;
- Външен дисплей, който дава възможност за по-добра комуникация между потребителите и хората около тях;
- Интеграция в голямата Apple екосистема.
Анализаторите правят аналогия с малко спорното и до днес решение на Apple да премахнат жака за слушалки в iPhone 7, като междувременно лансират безжичните си слушалки AirPods, които бяха копирани от практически всички на пазара.
Според очакванията на Canalys Apple лесно ще преборят останалите си конкуренти във VR/XR сферата. Очакването е Vision Pro и бъдещите устройства от серията да достигнат до 20 млн. потребители към петата година от старта на продажбите.
От друга страна: Canalys виждат и определени рискове пред Apple Vision Pro:
- Все още няма очевидно приложение на шлема, което да го отличи от всичко останало на пазара;
- Използването на VR/XR устройства е предимно персонално изживяване, а след 2 години пандемия изолацията не е най-приятното нещо за потребителите;
- Apple към момента нямат отношение към AI платформите, а генеративният изкуствен интелект може да бъде полезен за потребителите на Vision Pro;
- Цената е много висока - поне на първия модел (3500 долара).
Опасенията на анализаторите имат и реално изражение. По информация на FT Apple са намалили значително бройките, които са поръчали на китайския си производствен партньор Luxshare за 2024 г. - по-малко от 400 000 при първоначално поставени вътрешни цели в рамките на около 1 млн.
Сериозен проблем са се оказали вътрешните екрани, но и при други детайли има затруднения. Възможно е обаче и проучванията на Apple да са показали по-малък интерес от очаквания.
Според непотвърдени информации ще се забави и премиерата на по-евтиния вариант на Vision Pro, който трябваше да дебютира през 2025 г.