Vision Pro - футуристичният шлем за виртуална/разширена реалност на Apple, се очертава като един от най-интересните технологични продукти на годината. И в момента на пазара има VR решения от най-различни производители, но "ябълките" търсят iPhone ефекта - устройство, което влиза във вече съществуваща категория и разгромява конкурентите с мощен хардуер, привлекателен дизайн и богата софтуерна и хардуерна екосистема.

Apple, като компания за 3 трлн. долара, на пръв поглед може да си позволи да поекспериментира, но според анализаторите всъщност Vision Pro ще предопредели бъдещето ѝ. А вече има първи слухове, че то може да не се окаже съвсем безоблачно.

Apple стъпва в бъдещето с "пространствения компютър" Vision Pro

Apple стъпва в бъдещето с "пространствения компютър" Vision Pro

AR/VR устройството има собствена екосистема, високи характеристики и поне толкова висока цена

Контекст: Apple Vision Pro беше представен в началото на юни, като продажбите на шлема ще започнат догодина. Той е с изключително мощен хардуер - използва процесор, подобен на този, който Apple внедряват в своите компютри и лаптопи, 12 камери захрванват два micro-OLED дисплея с 23-мегапикселова резолюция и има множество сензори, които дават възможност за контрол с жестове и глас.

Устройството има своя собствена операционна система - visionOS, като целта на Apple е с първия модел да спечелят вниманието на разработчиците. За всички обаче ще са интересни възможностите за "проектиране" на разнообразна мултимедия върху реално случващото се около тях - можете спокойно да си отворите, например, няколко 100-инчови виртуални екрана на стената.

Неслучайно Apple говорят за т.нар "пространствен компютър".

Apple ще достигне пазарна капитализация от $3 трилиона през 2023-а и вероятно ще надмине $4 трилиона през 2025-а

Apple ще достигне пазарна капитализация от $3 трилиона през 2023-а и вероятно ще надмине $4 трилиона през 2025-а

Детайли: В свой обширен анализ експертите от Canalys коментират, че Vision Pro е важен продукт за Apple, тъй като компанията има нужда от нов източник на приходи отвъд Mac, iPhone и iPad. Само чрез иновация може да се обърне тренда на намаляващ интерес на потребителите към смарт устройствата и да се оправдаят по-високите цени, коментират те.

Авторите на анализа са на мнение, че Apple по-скоро правят "един по-добър MacBook", отколкото "да изобретяват нова вселена".

Според Canalys късното влизане на Apple на VR пазара след поне 5 години слухове се минимизира като негативен ефект заради някои от ключовите характеристики на Vision Pro:

  • Лесна за употреба операционна система, която надгражда върху логиката на iOS и така не създава проблеми за новите потребители;
  • Контрол без неудобни джойстикове и друга периферия;
  • Удобен режим за директно виждане на случващото се пред камерите на устройството;
  • Външен дисплей, който дава възможност за по-добра комуникация между потребителите и хората около тях;
  • Интеграция в голямата Apple екосистема.

Анализаторите правят аналогия с малко спорното и до днес решение на Apple да премахнат жака за слушалки в iPhone 7, като междувременно лансират безжичните си слушалки AirPods, които бяха копирани от практически всички на пазара.

Goldman Sachs търси начин да се откаже от Apple Card

Goldman Sachs търси начин да се откаже от Apple Card

Банката губи пари от партньорството, а не печели публичност

Според очакванията на Canalys Apple лесно ще преборят останалите си конкуренти във VR/XR сферата. Очакването е Vision Pro и бъдещите устройства от серията да достигнат до 20 млн. потребители към петата година от старта на продажбите.

От друга страна: Canalys виждат и определени рискове пред Apple Vision Pro:

  • Все още няма очевидно приложение на шлема, което да го отличи от всичко останало на пазара;
  • Използването на VR/XR устройства е предимно персонално изживяване, а след 2 години пандемия изолацията не е най-приятното нещо за потребителите;
  • Apple към момента нямат отношение към AI платформите, а генеративният изкуствен интелект може да бъде полезен за потребителите на Vision Pro;
  • Цената е много висока - поне на първия модел (3500 долара).

Опасенията на анализаторите имат и реално изражение. По информация на FT Apple са намалили значително бройките, които са поръчали на китайския си производствен партньор Luxshare за 2024 г. - по-малко от 400 000 при първоначално поставени вътрешни цели в рамките на около 1 млн.

Сериозен проблем са се оказали вътрешните екрани, но и при други детайли има затруднения. Възможно е обаче и проучванията на Apple да са показали по-малък интерес от очаквания.

Според непотвърдени информации ще се забави и премиерата на по-евтиния вариант на Vision Pro, който трябваше да дебютира през 2025 г.