Срокът на протоколите за скъпоструващите лекарства на хронично болните пациенти да се удължава служебно. За това настояват от Сдружение "Национална пациентска организация" в становище, изпратено до здравния министър Асена Сербезова, председателя на Надзорния съвет на НЗОК Васил Пандов и управителя на НЗОК проф. Петко Салчев.
В становището се казва, че в условията на рязко увеличаващия се брой на заболели от COVID-19, Национална пациентска организация настоява да бъде преразгледан и начинът на издаване на протоколи по линия на НЗОК на хронично болните пациенти.
"Категорично трябва да спре практиката пациенти с хронични заболявания да посещават болници, лични лекари и други, само за да вземат протоколи за получаване на лекарства и когато не е необходим преглед и медицинска консултация. Предлагаме срокът на валидност на протоколите за скъпоструващо лечение на хронично болни пациенти, който е изтекъл в периода на спирането на плановия прием, да се удължава служебно от Националната здравноосигурителна каса за времето на извънредната ситуация и два месеца след нейната отмяна при условия и по ред, определени от Националната здравноосигурителна каса", се казва в становището.
С това искане не се променя настояването на Национална пациентска организация за въвеждането на електронизация на процесите по изписването на протоколите и като цяло на здравеопазването. От организацията продължават да настояват пациенти да имат достъп до цялата информация, свързана със здравословното им състояние.
За съжаление, българската здравна система не е пригодена за прилагането на тези жизнено важни мерки. Според сега действащата нормативна уредба тези пациенти следва лично да се явяват на прегледи за издаване на протоколи, получаване на рецепти, включително и при набавяне на лекарства от аптечната мрежа.
Липсата на нормативна уредба, а от там и условия за дистанционно наблюдение, а законодателството не позволява отпускането на лекарства по лекарско предписание, когато пациентът не е в кабинета на лекаря, липсват организирани такъв тип домашни грижи и други.
От Национална пациентска организация смятат, че е необходимо да се ускори процедура за въвеждане на електронен обмен на данни/документация в здравеопазването между пациентите, лекуващите лекари, фармацевтите в аптеките, Министерство на здравеопазването и Национална здравноосигурителна каса.
Те предвиждат и нормативно регламентиране на доставката на медикаменти до дома на пациентите, които са поставени под карантина, както и на тези, на които е указано да не напускат дома си.
Искат и нормативно регламентиране и организиране на взимане на лабораторни проби на нуждаещите се пациенти и доставянето им до съответните лаборатории, както и получаване на резултатите от пациентите и лекуващите ги лекари онлайн.
За съжаление, пандемията ни настигна преди нашата здравна система да може да предоставя дистанционни услуги, пишат от пациентската организация.