Компанията за ракети на Илън Мъск SpaceX не спазва никакъв "феърплей" щом става дума за трафика в космическото пространство. В понеделник Европейската космическа агенция съобщи, че е трябвало да извърши маневри, за да предотврати сблъсък между своя спътник за наблюдение Aeolus Earth и Starlink 44, който е един от сателитите, изпратени от SpacelX в Космоса, за да доставят интернет на Земята. Според агенцията възможността за сблъсък е била 1 на 1000, пише Forbes.
Въпреки че шансовете за удар може да изглеждат минимални, те са 10 пъти по-високи от определената граница, която се смята за безрискова и не изисква маневри. Проблемът обаче не в самата близост на двете тела, а на пренебрегването на проблема от страна на SpaceX. Когато Европейската космическа агенция (EКА) е установила риска от удар на своя спътник със Starlink 44, тя е осъществила контакт с компанията на Мъск и е помолила те да преместят своя сателит, но от SpaceX са отказали.
"Предвид това, ние уведомихме SpaceX, които отвърнаха, че няма да предприемат нищо. Те ни изпратиха имейл, единственият отговор от тяхна страна, в която се казва, че е било повече от ясно кой е трябвало да реагира", обяснява Холгър Крег, ръководител на службата за космически тела от ЕКА, като казва, че агенцията е била длъжна да реагира, тъй като рискът от удар е бил 1 на 1000, а това е много по-високо от допустимите нива.
Тъй като спътникът Aeolus Earth е бил в орбита 9 месеца преди дори Starlink 44 да бъде пуснат, ЕКА вероятно има по-голямо право да изисква компромис. Въпреки това обаче според Крег SpaceX технически не е нарушила нито едно правило.
"В Космоса няма правила. Никой не е направил нещо грешно. Космосът е достъпен за всеки, който иска да го използва. Няма такова правило, като това кой е бил първи. На всяка орбита, дадено тяло може да срещне друг обект. Космическото пространство няма как да бъде организирано. Затова ние смятаме, че трябва да се създаде технология, с която да се управлява този трафик", посочва Крег.
Не е ясно обаче защо компанията на Мъск е отказала да предприеме действия. Според Крег това може да се дължи на електрическата система за задвижване на SpaceX, която не може да реагира достатъчно бързо като химическата система на задвижване на Aeolus.
Сателитите на SpaceX са част от плана за доставяне на високоскоростен интернет навсякъде по света. А спътникът Aeolus Earth e разработен, за да следи метеорологичните изменения на Земята. Засега и двата обекта продължават мисиите си на безопасно разстояние.