В сряда Европейската комисия ще представи обширен пакет от зелено проектозаконодателство, предназначен да управлява по-бърз преход към нисковъглеродна икономика, информира "Франс прес".
Дузина правни текстове, вече атакувани от политически интереси, индустриални лобита и природозащитници, ще се опитат да гарантират, че емисиите ще бъдат намалени с 55 процента спрямо нивата от 1990 г. до 2030 г.
Зад лозунгите "Зелена сделка" и "Годни за 55" се крият хващащи окото обещания, като очакваното решение за забрана на продажбите на нови автомобили, задвижвани с петролни продукти, от 2035 година.
Може би дори по-важното е, че Комисията ще се опита да реформира системата на ЕС за търговия с емисии (ETS), пазар на въглерод, на който индустрията търгува със своите квоти за замърсяване.
Ала природозащитници ще заклеймят законите, че не стигат достатъчно далеч, дори след като индустрията и някои страни членки на ЕС, по-зависими от енергията от въглища, се противопоставят на усилието.
Системата за ограничаване и търговия ETS обхваща производство на електроенергия, стоманодобивни заводи, цимента, химикали и търговска авиация - те представляват около 40 процента от европейските парникови емисии.
Пакетът в сряда ще разшири това с паралелен пазар за корабоплаване, автомобилен транспорт и строителство.
Планът на ЕК ще обхване и така наречения "въглероден данък", платим на външната граница на Общността, за да разубеди фирмите да пренасочват замърсяващите централи към по-малко строги юрисдикции или да предпочитат по-евтини продукти от такива страни.
Данъкът ще доведе до "коригиране" на цените на границата, като компаниите, които внасят стоки в ЕС, трябва да купуват разрешителни въз основа на ценообразуването на въглерод в блока, което вероятно ще предизвика антагонизиране на големи търговски партньори на ЕС като Китай и Индия.
За да бъдат успокоени, квотите за замърсяване, които понастоящем се разпределят свободно към базирани в ЕС производители, за да им помогнат да се конкурират с по-евтиния по-малко регулиран внос, ще бъдат премахнати.
Не се очаква граничният данък да се превърне в машина за пари за Брюксел, 14-те милиарда евро, които може да генерира годишно, са капка в океана в сравнение с цената на прехода към нисковъглероден свят.
Ала по думите на либералния евродепутат Паскал Канфин, председател на комисията по околна среда в Европейския парламент, идеята отваря "нова територия" за евродепутатите да проучат опитване на по-строги мерки.
Вдясно, консервативни евродепутати от влиятелната Европейска народна партия (ЕНП) ще настояват за запазване на безплатните въглеродни квоти, които производителите на стомана и алуминий със седалище в ЕС настояват, че са необходими.
А зелените евродепутати и природозащитни организации, от друга страна, възприемат предложения преход като разпродажба и искат незабавно премахване на квотите и налагане на базова цена на въглерода.
Комисията също така се опитва да предприеме повече действия на европейско ниво за контрол на намаляването на емисиите в сектори, изключени от пазара на въглерод, като селското стопанство и управлението на отпадъците.
Но страните членки на ЕС са в конфликт как да споделят разходите за мерките, а индустриални лобисти ще се борят с някои от тях, докато процесът на окончателно изготвяне на законодателството продължава.
Авиокомпаниите се оплакват например, че мярка за облагане на авиационното гориво за вътрешноевропейски полети би изкривила пазара с останалия свят.
Главно източните страни членки, като Полша, които разчитат на въглища, ще се противопоставят на по-строгите цели за намаляване на емисиите, а природозащитниците не са убедени от плановете за насърчаване на естествени поглъщатели на въглерод като горите.
Природозащитната организация за натиск Greenpeace например се опасява, че тези недоказани решения ще бъдат използвани за замаскирване на липсата на амбиция за намаляване на емисиите, и предварително заклейми плана.
"Този пакет от мерки на Комисията е фойерверк над сметище", настоя директорът на "Грийнпийс" за Европа Йорго Рис.