Google е компания, която възниква като търсачка в интернет. Но през 2016, тя иска все повече да е целия интернет. Това е основна цел и на Facebook, като двете компании се опитват по всякакъв начин да спират потребителите да напускат техните платформи. Дори за няколко минути.

От Google вероятно си научиха урока, изпускайки вълната на "социалните мрежи" и невъзможността да се противопоставят на Facebook в тази сфера. Затова техните действия, а и действията на най-голямата социална мрежа, могат да се категоризират в няколко насоки.

Появи ли се нов актуален продукт, който има вероятност да привлече милиони (или милиарди) потребители, двете компании или го купуват, или го клонират.

Заплахата за Facebook преди няколко години идваше от набиращото скорост приложение за снимки Instagram и приложението за съобщения и разговори WhatsApp. И двете имаха значителен ръст на потребителите и предлагаха функционалности, които самия Facebook имаше. А успееха ли да съберат много потребители, за тези приложения не би било трудно да навлязат и в сферата на социалните мрежи и да изместят Facebook. За да предотврати тази опасност, интернет корпорацията купи и двете, като за WhatsApp даде баснословната сума от около 19 милиарда долара, а за Instagram - 1 милиард долара.

От друга страна, когато Facebook не може да купи свой потенциален конкурент, той просто копира неговите функционалности. Пример за това са така наречените Check-In, които бяха в основата на приложението Foursquare. Последната такава случка е свързана с опцията за създаване на истории, която е особено популярна в Snapchat. Facebook добави такава в Instagram.

В целта си за доминация в интернет и двете компании са склонни на крайности.

Google, от своя страна, се опита да изкопира самия Facebook с проекта си Google Plus. В крайна сметка платформата претърпя провал и в момента не се радва на особена популярност. От нея обаче се роди Google Photos, което представлява странна смесица на приложение за бекъп (тип Dropbox), категоризация, обработка и публикуване на снимки, каквито функционалности има Instagram.

Друга стратегия на Google е да използва най-силната си част, а именно интернет търсачката, за да дава приоритет на собствените си продукти вместо да извършва реално търсене. Затова е възможно компанията да има и проблеми с Европейската комисия, която стартира разследване срещу интернет гиганта. Процедурата обаче се движи изключително бавно.

През последните дни Google окупира резултатите от търсения, свързани с места, с изцяло собствените си продукти и реклами. Независимо дали става въпрос за ресторант, хотел или друго място, все по-голяма част от резултатите ще бъдат от Google Maps или от Zagat, която е собственост на компанията.

Възмущението си от това изказаха изпълнителните директори на два от най-големите конкуренти на компанията - Yelp и TripAdvisor.

Джереми Стопелман пише в Twitter: "Монополистът Google не е доволен само с цялата видима част, вече иска и втора страница". Той е изпълнителен директор на Yelp, които предоставят информация и коментари за местния бизнес в САЩ и още няколко държави.

Стопелман визира факта, че в първия видим екран след търсене досега се показваха или реклами, или препратки към други продукти на Google. Но от скоро дори резултатите на втора страница са окупирани от платформата на Google. Тоест потребителят няма възможност да посети нещо друго.

Към него се включва и Стивън Кауфер, който е изпълнителен директор на TripAdvisor, конкурент и на Google, и на Yelp. Кауфер пише: "Ако Google просто оставяше потребителите да търсят в интернет, вместо да натрапва собственото си съдържание пред нас...".

Той визира трансформацията на Google от интернет търсачка в компания, предлагаща всичко в интернет и затваряща потребителите единствено в собствените си продукти.

Въпреки недоволството на конкурентите им, Google и Facebook са достатъчно големи, за да си позволят да водят такава политика.

До голяма степен интернет трафика на голяма част от медиите зависи от двата гиганта, както и това се отнася за значителна част от приходите им.

И тук идва преломният момент, когато Google и Facebook насочват усилията си да вземат едно от малкото неща, които не са изцяло техни: медийното съдържание. За целта двете компании разработват технологии, които да им позволят да запазват това медийно съдържание на собствени сървъри и да го показват директно на потребителите. Отново без да напускат техните собствени платформи. Технологията на Google се нарича Accelerated Mobile Pages, а на Facebook е Instant Articles.

Целта пред двете компании е ясна - колкото по-малко от потребителите напускат техните платформи, толкова по-голям дял от приходите от интернет реклама ще остава за тях. Също така по този начин се намалява шансът да се появи друг голям конкурент, който да отхапе част от този пазар за себе си. Така както се появи Facebook и отхапа част от пая на Google.