Въпреки че "зелени" инвестиционни фондове, т. нар. ESG, продължават да привличат капитал в Швейцария, те не успяват да наваксат популярността на традиционните фондове. Последните, които нямат ограничения за инвестиции, включително в индустриите с изкопаеми горива, отново се радват на растящо търсене. Това показва проучване на Института за финансови услуги в Цуг (IFZ).

Между 2018 и 2023 г. търсенето на устойчиви инвестиции в Швейцария значително нараства, привличайки $628 милиарда. Въпреки това, миналата година притокът на средства към тези фондове отбеляза спад, коментира Брайън Матман, изследовател в института.

Швейцария - страната, която предлага добра бизнес среда и качество на живот, но чужденците я избягват

Европейската страна, която предлага добра бизнес среда и качество на живот, но чужденците я избягват

Тя заема първото място за втора поредна година в индекса на ООН за човешкото развитие

Парадоксално, въпреки този спад в притока на капитали, разнообразието от устойчиви инвестиционни продукти продължава да се увеличава в швейцарските банки, като страната продължава да инвестира сериозно в зелени активи. Проблемът обаче е, че с увеличаването на броя на ESG фондовете става по-трудно за инвеститорите да правят разлика между наистина устойчиви продукти и тези, които просто се представят за такива.

Какви са причините?

Според експерти тази стагнация е естествена след години на силен растеж. Обхватът на ESG фондовете се е утроил от 2020 г. насам, но това е довело до претоварване на пазара и затруднения за инвеститорите при избора на най-добрите възможности.

Въздействието на войната в Украйна също оказва влияние върху този процес. Проблемите с енергийните доставки предизвикват повишено търсене на замърсяващи индустрии и оръжейни компании, което е в разрез с целите на устойчивото финансиране. Тази геополитическа нестабилност, заедно с глобалното отхвърляне на ESG принципите от част от инвеститорите, води до забавяне на темпа на растеж на зелените инвестиции.

Въпреки тези краткосрочни затруднения обаче, експертите са убедени, че устойчивото финансиране ще продължи да играе важна роля в бъдещето на швейцарската икономика.

Чехия получава €300 милиона за нови влакове, планира над €6 милиарда инвестиция през следващите 10 години

Чехия получава €300 милиона за нови влакове, планира над €6 милиарда инвестиция през следващите 10 години

Средната възраст на превозните средства е приблизително 23,5 години. А у нас?