"Защо инфлацията расте, а лихвите - не" е заглавиe от в. "24 часа"

Две са основните причини за увеличението на цените - петролът и ръстът на заплатите

Годишната инфлация през септември спрямо същия месец на предходната година е 3,6%.

Много ли е това? От една страна, 3,6% годишна инфлация е най-висок темп от 5 г. насам - но трябва да си припомним, че по това време отчетохме и най-дългия период на дефлация в българската история (три поредни години спад на цените). Дефлацията беше причинена от фактори - като кризата, скъпото евро, и от драматичния спад на цените на петрола на световните пазари от 2014 до 2016 г. Тези фактори вече не действат, което помогна и еврозоната да излезе от дефлация.

Прочети ще от в. "24 часа"

"Баничката тъпкана с палма от борсата" извежда на първа страница в. "Монитор"

Кръчми и фурни оставени без контрол

Баничките, пиците и шопската салата, които си хапваме навън, често са с имитиращи млечни продукти закупени директно от борсата, вместо сирене, произведено от мляко, научи "Монитор".

Основната причина е стремежът на търговците да бъдат конкурентни. На тържищата, откъдето се снабдяват повечето заведения, цената на имитиращите продукти е 2,90 лв./кг, а на нормалното бяло саламурено сирене около 8 лева или над 2,5 пъти повече.

Прочети още от статията на в. "Монитор"

"Данъчните промени бяха приети без никакви разчети" е водещo заглавиe на в. "Сега"

Налогът за старите коли ще скочи с до 30%, но сумата ще бъде поносима, успокоява Менда Стоянова

Пакетът с данъчни промени за догодина бе гласуван на първо четене от парламентарната бюджетна комисия без никакви разчети за ефектите, които ще има за хазната и данъкоплатците. Най-значимата промяна, която ще засегне най-много хора, е новата формула за изчисляване на данъка за колите от догодина. Тя трябва да доведе до по-високо облагане на старите автомобили и да намали данъка за новите, които отговарят на най-високи екологични стандарти. Наред с мощността и годините на производство на колата във формулата ще се включи и екологичен коефициент, който ще утежнява облагането за возилата с категория под Евро 4, и ще носи облекчения за автомобилите с по-висока екокатегория. В същото време отпада облекчението за наличие на катализатор.

Финансовото министерство, което е автор на промените, обаче не дава никакви сметки доколко новата формула ще оскъпи старите автомобили, което засяга по-голямата част от шофьорите у нас. По данни на КАТ над 65% от автомобилния парк в страната е на възраст над 15 години. Извинението за липсата на разчети бе, че няма яснота какви конкретни ставки на облагане ще избере всяка една община, тъй като диапазоните, в които те могат да варират, са твърде широки.

Прочети още от статията на в. "Сега"

"Бизнесът настоява да отпадне платеният годишен отпуск за времето на майчинството", четем в "Капитал"

Позицията на работодателските организации идва след решение на Съда на ЕС по сходен казус в Румъния

Да се премахне сегашното право на платен годишен отпуск за времето, през което майката е била в майчинство, тъй като през този период тя реално не е работела за компанията, от която е наета. За това призовават от Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР). Във вторник от организацията разпространиха открито писмо до вицепремиера Валери Симеонов и министъра на труда Бисер Петков, в което се настоява за промени в Кодекса на труда. Искането им идва след решение на Съда на ЕС по темата.

Прочети още от " Капитал"

"Туризмът е спасение за малкия бизнес у нас", четем във в. "Стандарт"

Туристическият бизнес у нас настоява националната реклама на сектора да се финансира с 0,5% до 1% от приходите, които е реализирал предната година. Писмо с такова предложение е било изпратено от големите инвеститори в туристическия бранш с подкрепата на работодателските организации до финансовото министерство, комисиите по бюджет и финанси и по икономическа политика и туризъм в Народното събрание. Туризмът още настоява държавата да назначи специални аташета, които да рекламират България по света. Ще влязат ли тези предложения в сила от следващата година? Къде трябва да бъде насочена рекламата на туризма? За отговор на тези и други актуални въпроси потърсихме председателя на Националния борд по туризъм Красимир Гергов. 

Трябва да се заделят поне 0,5 % от приходите от бранша за реклама, за да не сме на опашката в Европа, казва Красимир Гергов

Прочети още от в. "Стандарт"

"Поредната битка за самолетните билети на властта за 34 млн. лв. отново забуксува", пише "Капитал"

"България ер" спечели първо място, но продължава борбата за разчистване на конкуренциятаКалина Горанова

Поредният опит на Министерството на финансите да подпише рамково споразумение за това кой да осигурява самолетните билети на властта за 34 млн. лв. без ДДС за срок от 2 години отново забуксува. 

Причина е вече познатият сюжет между "България ер" и туристическия агент "Аргус травел интернешънъл". И двете компании са редовни кандидати в процедурата за осигуряване на билети. Всяко кандидатстване и класиране на втората компания обаче се обжалва от националния авиопревозвач, която държи сериозен коз в ръцете си. "Аргус" е зависим от оторизация за продажба на билети на "България ер", която авиокомпанията отказва да й издаде и така според агента спира конкуренцията.

Прочети още от " Капитал"

"На пазара на труда има две Българии", пише в. "Сега"

София и Пловдив са шампиони по заетост и доходи. На другия полюс са Видин, Силистра и Добрич

Миналата година се оказа преломна за пазара на труда в България. Безработицата се стопи. Заетостта надмина пиковите стойности отпреди кризата. Гладът за работна сила се изостри. Заплатите отбелязаха двуцифрен ръст. Очертаха се сектори с впечатляващо бързо увеличение на доходите, както и области - шампиони по икономическо развитие. Това разкрива поредният доклад на Industry Watch за пазара на труда - Biggest Cities Review.

Налице е поредният български парадокс - работещите стават все повече като процент и все по-малко като брой.

През 2017 г. коефициентът на заетост за българите на възраст 15-64 години достига 66.9%, като надхвърля предкризисния пик от 2008 г. - 64 на сто. В същото време, въпреки че заетостта в относително измерение надскочи равнищата в апогея преди настъпването на световната криза, заетите като абсолютен брой се оказаха с 210.5 хиляди по-малко в сравнение с 2008 г.

Прочети още от в. "Сега"

"ЕК прави одит на второкласните ни пътища" пише в. "Монитор"

"Черни точки" седят по 15 години на един участък

Eвропейската комисия е назначила одит на второкласната ни пътна мрежа. Той трябва да даде яснота за проблемните и опасни участъци на пътя. Това стана ясно по време на семинар по пътна безопасност в Правец.

От комисията са изискали доклад за състоянието на различните от трансевропейски пътища у нас, тъй като там ставали редица произшествия. При последното загинаха 20 души край Своге, след като рейс излетя от платното. За момента отговорност носи единствено шофьорът на автобуса, но 15 служители на Агенция "Пътна инфраструктура" също бяха привикани на разпит.

Прочети още от в. "Монитор"

"Работи се за въвеждане на европейска студентска карта в Евросъюза до 2021 г.", пише в. "Стандарт"

"В Европейския съюз работим да има европейска студентска карта до 2021 г. Целта е всички студенти в Европа да имат дигитална идентичност. Това ще допринесе за повишаване на мобилността с учебна цел чрез намаляване на административната тежест и разходите за студентите и институциите. Работи се в посока за автоматичното взаимно признаване на дипломите и на периодите на обучение в чужбина. Тези мерки са част от Стратегията за младежта за 2019-2027, обявена от Европейската комисия по време на българското председателство на Съвета на ЕС." Това заяви българският евродепутат от ГЕРБ/ЕНП Ева Майдел по време на закриването на Националната стажантска инициатива на Съвета на жените в бизнеса в България във вторник 16 октомври 2018 г. в София.

Прочети още от в. "Стандарт"

"Защо трусът в България е неизбежен" четем в "24 часа"

В последния месец бяхме свидетели на два високи форума на тема неравенството и бедността в България - единия под егидата на президента Радев, а другия - по случай десетгодишнината от въвеждането на плоския данък под егидата на КНСБ.

Тези високи форуми по най-болния проблем на България бяха слабо отразени от медиите и очевидно няма да имат никакви политически последици. Изобщо вярата, че щом умните глави обсъдят коя е най-правилната държавна политика, то тя скоро ще стане факт, е чиста утопия. Какво ще стане, не зависи нито от умните глави, нито от интересите на населението, а от апетита на елита, т.е. от олигархията. Ето 7 съдбоносни факта за Бългаия, които са лесно достъпни за прогресивната общественост и за уважаемия министър в частност:

Прочети още от в. "24 часа"