На карго компаниите беше дадена предизвикателната задача да намерят алтернативен маршрут за доставки, особено за зърно, тъй като рискът от бомбардировки направи практически невъзможно застраховането на кораби, тръгващи от Украйна през Черно море, пише Daily Sabah.

"Карго застраховането на теория винаги може да се разглежда за всеки случай поотделно", заяви пред Agence France-Presse (AFP) Матийо Берурие, главен изпълнителен директор на застрахователния брокер Eyssautier-Verlingue.

И тъй като премиите са се увеличили от 5 до 10 пъти над сумите, начислени преди нахлуването на Русия в Украйна през февруари 2022 г., компаниите вече не плащат.

Излизането от Украйна през Черно море протичаше доста стабилно почти година, след като Москва подписа споразумение, позволяващо на нападнатата страна да изнася селскостопанската си продукция. Това позволи на Украйна да изнесе 33 милиона тона зърно и спомогна за понижаване на световните цени на храните.

Египет купува стотици хиляди тонове зърно директно от Русия

Египет купува стотици хиляди тонове зърно директно от Русия

През последните дни страната е купувала и от България

Засилване на атаките

Русия обаче реши да се оттегли от зърнената сделка с посредничеството на ООН и Турция и така атакува и транспортната инфраструктура на Украйна. Междувременно Киев използва дронове, за да атакува Керченския пролив, който свързва Черно с Азовско море, през което минава значителна част от руския износ.

"Рисковете са се увеличили значително за товарните кораби, в голяма степен финансовите рискове", казва Берурие.

По-голямата част от превозваното преди украинско зърно за износ сега се движи по река Дунав и чрез железопътен транспорт. Пристанищата по този алтернативен маршрут обаче също са атакувани от Русия, коментира Фредерик Денефле, който е ръководител на Garex - френска компания, специализирана в застраховането на морски товари.

Миналият месец руски военен кораб стреля предупредително по товарен кораб, насочващ се към украинския пристанищен град Измаил, надолу по брега на Черно море при Одеса.

"Морският трафик е почти напълно спрян в целевите райони", подчертава Денефле, добавяйки, че "всички кораби, които тръгват от района на Одеса, нямат зърнени храни на борда".

Контейнерният кораб Joseph Schulte успя да стигне до Турция в средата на август. По този начин той стана първият товарен кораб, който направи подобен морски превоз от Украйна след края на споразумението с Москва, но той все пак превозваше неселскостопански продукти.

Украйна изпрати четири кораба по нов морски маршрут, докато Русия подготвяше план за безплатно изпращане на хранителни продукти до някои африкански страни и за изпращане на зърно с отстъпка за преработка в Турция.

Публично-частно партньорство

Международни застрахователи, включително брокерската фирма Marsh, водят преговори за осигуряване на покритие за плавателни съдове, преминаващи транзит през черноморските пристанища в рамките на публично-частно партньорство с Украйна.

"Дискусиите имат за цел да намалят застрахователните разходи до по-разумно ниво", коментира Маркъс Бейкър - глобален ръководител на морското дело и каргото в Marsh.

Целта е да се установи акредитив, който признава, че Украйна и някои от нейните кредитори ще бъдат страна по споразумение, което трябва да бъде финализирано след "няколко седмици", заяви Бейкър.

Предложеният механизъм първоначално ще застрахова срещу физически щети на корабите, преди да провери покритието за самите пратки.

Президентът Реджеп Тайип Ердоган каза, след разговори с руския си колега Владимир Путин, че Анкара е против алтернативни предложения на миналогодишното споразумение за зърното в Украйна, което Москва провали през юли.

Ердоган твърди, че Турция и ООН са подготвили нови предложения за справяне с проблемите на Русия със сделката, добавяйки, че се надява "скоро" да се достигне до работещо решение.

"Подготвихме нов пакет от предложения след консултации с ООН. Вярвам, че е възможно да постигнем резултати", коментира турският президент.

Новите кораби: Срив при контейнеровозите, бум при танкерите

Новите кораби: Срив при контейнеровозите, бум при танкерите

Китайските корабостроителници са лидери, следвани от Южна Корея и Япония