Електронната търговия направи своя световен дебют преди повече от две десетилетия. Оттогава пазаруването онлайн бавно пробива своя път в глобалния пейзаж на търговията на дребно. Сега стотици милиони потребители купуват милиарди артикули онлайн, които след това им се доставят бързо чрез сложна мрежа от съоръжения за съхранение и разпространение. Първо на онлайн пазара се появиха предмети като книги и електроника, а след това достъпността направи възможно и изграждането на мрежа за доставка на храна, мода и много други.

Ситуацията около Covid-19 значително засили тенденцията за възход на е-търговията. От 11,3-процентов дял в САЩ в края на 2019 година пазаруването онлайн стигна до 16,1% в края на второто тримесечие на тази година. А това е огромен ръст, предвид факта, че разширяването на електронната търговия от 5 до 10% от общите продажби отне повече седем години.

Covid-19 постигна същия растеж, но само за шест месеца. Тази година 95% от купувачите споделят, че планират да пазаруват онлайн между Деня на благодарността и Cyber Monday например.

Онлайн търговията по време на пандемия - как се развива пазарът и какво се търси най-много?

Онлайн търговията по време на пандемия - как се развива пазарът и какво се търси най-много?

Забелязва се и драстичен ръст на продажбите с нарастване на случаите

Независимият анализатор Бенедикт Евънс описва историята на електронната търговия като търсене на ново ниво. Той прогнозира каква част от общия пазар на дребно биха могли дигиталните поръчки да обхванат. Според него делът на е-търговията най-вероятно няма да спре да расте, но няма и да поеме целия пазар на дребно.

Ръстът на поръчките по интернет със сигурност обаче ще доведат до нуждата от повече и по-големи складове, повече гориво за превозни средства и повече изчислителна сила за обработката на транзакциите. А това би засегнало всеки възможен аспект на съвременния живот - от най-глобалните като вредните емисии на планетата до хиперлокалните такива като инфраструктурата в кварталите на крайните получатели. В този смисъл увеличението на електронната търговия би довело до "повече от всичко лошо", пишат авторите на Bloomberg.

Предвид пандемичната обстановка, тези опасения днес са по-реални от всякога, а главната роля за превенцията на това бедствие не е само в ръцете на компаниите, но и на потребителите.

Въз основа на това, което компаниите вече са направили, и това, което казват, че възнамеряват да направят, тези лоши прогнози може и да бъдат избегнати. Потреблението на електроенергия от центровете за бази данни е нараснало само с 6% от 2010 година, въпреки че годишният трафик на данни е нараснал с над 1700% за същия период, показват изчисления на Cisco Systems. Технологичните компании в сектора вече започват да проектират свои собствени електрически превозни средства, които да пазят природата, като същевременно поемат и предизвикателни ангажименти за постигане на нулеви нулеви емисии на парникови газове в близко бъдеще.

Този процес обаче ще изисква и усилие от потребителите, защото като цяло купувачите не са самооптимизиращи се по своята същност. Корпорациите са, защото това е важно за бизнеса им. Но потребителите не са и това лесно се вижда от самите поръчки. Следователно всеки продаден онлайн артикул всъщност е неразделна част от усилието за запазването на планетата ни и възможност за подобряване на околната среда - отговорността е споделена.

Тъмната страна на е-търговията: Милиарди излишни километри

Тъмната страна на е-търговията: Милиарди излишни километри

Транспортирането на върнатите стоки струва доста скъпо на природата

Години преди да стане официална политика в UPS например, шофьорите и доставчиците приеха едно "неофициално разбиране", но и много интересно. Става въпрос за правенето на леви завои на кръстовища, което в повечето страни по света изисква пропускането на движещите се направо с предимство. А това забавя времето за доставка. Поощряването водачите да правят повече десни завои е много малък, но и показен пример, защото това донякъде променя целия подход на доставчиците към избирането на маршрут, който хем да задоволи потребителите с по-бързи доставки, хем да щади природата. 

"Капка по капка - вир прави." Тази стара поговорка има много смисъл в контекста на глобалния проблем с електронните поръчки. Ако и компаниите, и потребителите започват да прилагат малки, дори елементарни усилия, подобни на логиката на правенето на повече десни завои, които да обхващат целия процес - от опаковката до доставката, със сигурност светът ще стане по-добро и по-чисто място. А търговията онлайн вече няма да бъде заплахата, която е днес. Рециклирането на опаковките и оптимизацията на поръчките са само част от най-простите примери за потребителите в това направление.

Пандемията повиши рекордно доставките на компютри

Пандемията повиши рекордно доставките на компютри

Пазарът щеше да расте и по-бързо, но бе забавен заради недостиг на компоненти