Кафето е сред най-зле представящите се стоки за потребителите през последните няколко години. Кафените зърна регистрираха историческо ниски цени през 2018 година. Производителите от своя страна натрупват излишък, който не искат да продават на тези цени.

Сортовете арабика и робуста бележат спад на търсенето през последните 10 години, пише Bloomberg. Този спад в кафе индустрията се оказва печеливш за едни, но има и потърпевши.

Преработвателите

Понижаването на цената на кафето означава, че преработвателите, които изкупуват суровите зърна от фермерите плащат по-малко. Така пещите продават по-скъпо вече готовото кафе на веригите в индустрията.

Потребителите

Понастоящем клиентите в кафе заведенията плащат повече за чаша от напитката, отколкото през 2011 година. Например, еспресото на Starbucks във Великобритания се е увеличило с 20 процента оттогава.

"Цената на самата култура представлява много малко част от стойността на всички разходи. Наемите и оборудването също се увеличиха. Това заедно с движението на валутите оказва влияние върху цената на чаша кафе" , казва Джефри Янг от консултантската компания Allegra Strategies.

Чаша кафе

За разлика от британските кафе вериги, които увеличиха цените на своите продукти, хранителните вериги използват възможността да заредят повече кафе сега, докато суровината е по-евтина.

Защо сутрешното ви кафе може да поскъпне догодина?

Защо сутрешното ви кафе може да поскъпне догодина?

Прогнозите за пазара

Инвеститорите

Те са залагали на спад на цената на сорта арабика, като тя падна с 30 процента. Рисковите инвеститори дори мислят, че цените на кафето ще паднат още, въпреки че се очаква поскъпване през 2019 година.

Земеделските производители

Като във всяка индустрия ниските цени са лоша новина за производителите. В някои от страните, произвеждащи кафе, цената на арабика не може да покрие дори производствените разходи. А за земеделците е трудно да се преориентират към други култури, защото вече са инвестирали в плантации, за които трябва да се грижат.

Фермерите във Виетнам, която е ключов производител на робуста, трупат запаси от кафени зърна и чакат цената да се повиши, за да започнат да продават. В Хондурас производителите не могат да си позволят да складират реколтата, докато настъпи по-благоприятен момент за продаване, тъй като няма как да платят на берачите.