Изхвърлянето на храна се превръща във все по-разпространен проблем, а млечните отпадъци са тези, които до голяма степен се пренебрегват.
Но стартъп базиран в Лос Анджелис се опитва да измисли решение като превръща излишното мляко в полезен продукт - дрехи, пише Business Insider.
Основана в края на 2018 г. устойчивата модна компания Mi Terro създава положително въздействие върху околната среда, като прави продукти с материали като пластмаса от океана и излишъка от мляко.
"Mi Terro е екологична модна марка, която има за цел да реши световните проблеми чрез средства създаващи една устойчива мода", споделя главният изпълнителен директор и съосновател Робърт Луо пред Business Insider.
Най-новият им продукт е Milk Tee (млечна тениска), който се произвежда с мляко, което иначе би било изхвърлено.
We launched The Limitless Milk Shirt, the world's first shirt made from upcycled milk. Silk-like touch, 3 times softer than normal cotton, quick-dry, breathable, body-fitting, anti-microbial, and super lightweight. It cools down your body temperature in a hot summer. pic.twitter.com/xDD2WdA1OJ
— Mi Terro (@mi_terro) 10 август 2019 г.
Луо споделя, че първо се е запознал с проблема свързан с млечните отпадъци чрез видеоклипове в YouTube. Той е бил едновременно очарован и учуден от факта, че 128 милиона тона мляко всяка година се изхвърлят в световен мащаб. Излишъкът от млечни продукти не само представлява проблем по отношение на хранителните отпадъци, но също така предизвиква опасения относно как толкова голямо количество продукт може да бъде изхвърлен по правилния начин, ако не бъде консумиран.
Изследване, проведено от Министерството на земеделието на САЩ, изчислява, че млечните продукти съставляват приблизително 17% от отпадъците на депата и съоръженията за изгаряне на боклук, според данни на Международната асоциация на млечните храни (International Dairy Foods Association).
Департаментът по управление на околната среда в Индиана класифицира тези отпадъци като продукт, който "не отговаря на приложимите стандарти за качество, замърсява се и става неизползваем за човешка консумация, храна за животни или каквато и да е друга полезна употреба".
"Това е огромен проблем, за който никой не говори", казва Луо.
Съчетавайки новите открития около млечните продукти с модните си познания, Луо споделя, че е пътувал по света около година, свързвайки се с производители и доставчици в Китай, откъдето е той, за да намери решение за своята бизнес идея.
В край на сметка той си намира и партнира с китайски производител, който рециклира млякото в плат.
Този процес не е лесен. Луо споделя, че са необходими около два месеца, за да се преработят млечните отпадъци в материал, който може да се превърне в дреха.
Стартъпът Mi Terro започва този процес чрез набавяне на излишното мляко от ферми, с които си партнира. Оттам то се ферментира и обезмаслява. След това се обезводнява, образувайки прахообразно вещество. После се разтваря за пореден път, за да се пречисти и да се премахнат нежеланите протеини. Получават се влакна, които се разтягат и завъртат в прежда.
Луо споделя, че ако направи дреха само от преработени млечни нишки, тя няма да е достъпна и затова я комбинира с микромодал - органичен материал, изработен от букова дървесина, подобен на памук, но с по-устойчиво производство. Във всяка дреха млякото е около 15-20%. Според сайта на Mi Terro 5 тениски се равняват на около 1 чаша мляко.
Въпреки че кампанията на стартъпа в краудфундинг (групово финансиране) платформата Kickstarter е имала цел да събере 3000 долара с крайна дата 15 септември, е успяла да събере средствата само за два часа, споделя Луо. Оттогава тя е спечелила над 26 000 долара от повече от 300 поддръжници. Цената на тениската от мляко на сайта е 59 долара.
Тя се представя като без мирис, дишаща, устойчива на влага, еластична и три пъти по-мека от памук.
Имайки предвид успеха на кампанията Milk Tee, Луо споделя, че компанията се стреми да има повече продукти в бъдеще включително чорапи, пижами, шалове и бельо.
Mi Terro също продава големи чанти изработени от естествен корк и рециклирана пластмаса от океана. Мисията на компанията е насочена и към проблема с обезлесяването чрез партньорство с организация с нестопанска цел - Eden Reforestation Project, която осигурява заплати на по-бедното местно население, които работят за тяхната мисия, целяща да се възстановят горите. Луо казва, че за всеки продаден продукт се засаждат 10 дървета като Forbes съобщава, че към момента засадените са 2700.