От Българската асоциация "Природен газ" (БАПГ) и Българската петролна и газова асоциация (БПГА) алармират президента и политиците за предложението на Европейската комисия за Директива на Съвета за изменение на Директива 2003/96/ЕО за промяна на правната рамка на Общността за данъчно облагане на енергийните продукти и електроенергията. Те искат тази директива да не бъде приемана от България докато не се проведе обществено обсъждане с участието на представителни организации на потребителите и бизнеса, както и на медиите.
В момент, когато българската общественост е ангажирана със здравната криза, предизвикана от пандемията от COVID-19, и неясното политическо бъдеще на държавата, Европейската комисия (ЕК, Комисията) с непозната до момента бързина подготвя нормативни изменения, които трайно и необратимо ще увредят икономиката ни. Планира се тези изменения да станат факт до средата на декември 2021 г., се казва в писмото им до управляващи, медии и политици.
От бранша уточняват, че се предвижда увеличение на акциза върху енергийните продукти по следната схема:
Природен газ, използван като моторно гориво - минимална ставка в диапазона от 7,17 до 10,75 евро/гигаджаул, или между 16 и 25 пъти от сега действащата ставка;
Природен газ, използван като гориво за отопление - минимална ставка в диапазона от 0,60 до 0,90 евро/гигаджаул, или между 2 и 3 пъти от сега действащата ставка;
Въвежда се и нова минимална ставка за природния газ като гориво за отопление за битови нужди в размер от 0,60 до 0,90 евро/гигаджаул;
Втечнен нефтен газ за моторно гориво в размер на 7,17 до 10,75 евро на гигаджаул, или трикратно и четирикратно по-голяма стойност от настоящото акцизно облагане.
От асоциациите уточняват, че повишаването на акцизните ставки върху енергоносителите ще доведе до инфлация, неконкурентност на българската икономика и намаляване на потреблението.
Докато в Европа гражданите и бизнесът ще понесат сериозни негативи от увеличението на цената на енергоносителите в резултат на повишаването на акцизните ставки, Китай и САЩ се връщат към използването на по-евтините, но значително по-замърсяващи околната среда, въглища. В този контекст икономиките на държавите членки, особено по-слабо развитите, каквато е и нашата страна, ще бъдат още по-малко конкурентоспособни.
Същевременно, ползите за природата са незначителни, с оглед малкия дял на Европа в територията и населението на планетата.
От БАПГ и БПГА изтъкват, че е добре дейностите по опазване на околната среда обаче трябва да бъдат имплементирани по начин, който да е съобразен с техните социално-икономически ефекти и реалните ползи за природата, които ще настъпят от осъществяването им.
Според Световната здравна организация (СЗО) замърсяването на въздуха е най-големият риск за здравето в Европейския съюз (ЕС), свързан с околната среда, като фините прахови частици (ФПЧ), азотния диоксид (NO2), серния диоксид (SO2) и тропосферния озон (O3) са замърсителите, които са най-вредни за човешкото здраве.
Основният източник на замърсяваният с РМ2,5 в ЕС и в България са домакинствата, които ползват дърва и въглища. Това е посочено в специалния доклад на Европейската сметна палата и в Националната програма за контрол на замърсяванията, изготвена със съдействието на Световната банка.
Дървата емитират два пъти повече прах от въглищата, а природният газ от 900 до 3 800 пъти по-малко от въглищата и дървата, съответно, уверяват от петролната и газовите браншови асоциации.
В този смисъл природният газ (ПГ) е най-екологичният енергоносител, без реален алтернативен вариант при опазването на околната среда, и предвижданите от ЕК промени ще имат изключително контрапродуктивен ефект.
От асоциациите изтъкват, че втечненият нефтен газ (ВНГ), когато се използва като моторно гориво намалява драстично замърсяването на въздуха в градовете, тъй като неговите емисии са многократно по-ниски от тези на конвенционалните петролни продукти и пренебрежими от здравословна и климатична гледна точка.
България разполага с добре развита инфраструктурна мрежа за зареждане на автомобили за този продукт, а също така и за метан, уточняват от бранша. Тази мреже може да бъде в основата на прехода към нискоемисионна икономика, предвидена на европейско ниво.
Толкова значимо поскъпване на ВНГ, използван за моторно гориво от най-уязвимите части на българското общество, ще доведе до социално напрежение, ограничаване на мобилността и впоследствие - до сериозна криза в икономическата сфера.
България може да развива тежкотоварния превоз на стоки на алтернативни горива, а именно ВНГ и природен газ. Поради липса на друг възможен ресурс в тази част на континента за преминаване на нискоемисионен транспорт, това е и единствената опция за Република България в следващите 25-30 години.
Европейската комисия постави енергийната ефективност на първо място в прехода към нисковъглеродна икономика. Неразвитата газификация до момента в България създава възможности за бързо и лесно намаляване на енергоемкостта на икономиката, тъй като с употребата на природния газ като първичен енергоизточник, се избягват загубите при преобразуване, пренос и разпределение.
За сравнение, за доставката на 1 kWh електроенергия в топлоелектрическите централи се влагат 5 kWh първична енергия под формата на лигнитни въглища. Съвременните газоразпределителни мрежи позволяват транспортирането на биометан и до 10 - 20% водород без допълнителни промени, с което се създават условия за декарбонизация на доставянатаенергия до крайните клиенти.
Въвеждането на предложените акцизни ставки в процеса на развитие нагазификацията ще доведе да забавяне и възникване на проблеми с изпълнениена целите за енергийни спестявания, чистотата на атмосферния въздух, намаление на емисиите от парникови газове и постигане на енергоефективнанисковъглеродна икономика, прогнозират двете браншови организации.
halo
на 20.12.2021 в 17:27:33 #1Цялата статия се върти около думата АКЦИЗ и парите свързани с него.