Към момента България е внесла поправки в Плана за възстановяване и устойчивост, който бе върнат с редица забележки от Европейската комисия. Има получена обратна връзка от Брюксел, но за момента тя е само неформална.
Това се разбра от изказване на вицепремиера с ресор "еврофондове" и министър на финансите Асен Василев. Днес той даде началото на поредица обществени съвети, посветени на обсъждане на предложенията на страната ни по Плана за възстановяване и устойчивост, от който чакаме милиарди евросредства в следващите години. В петък Василев проведе обсъждания в ресорите "здравеопазване", "транспорт" и "енергетика". Целта е в подобен тип формати да бъдат адресирани евентуалните забележки от Европейската комисия.
"Къде сме до момента в процеса по плана - предали сме новите предложения в ЕК, получили сме неформална обратна връзка, като очакваме и формална такава. Идеята е, когато получим цялата обратна връзка, да седнем и да преценим - това са проектите, които България иска да бъдат включени. Идеята е да видим има ли възможност за подобрение на проектите, да видим какви са те и какво се прави", каза Василев.
Какви са базисните изисквания от страна на Брюксел за допустимост на проектите, залегнали в плана - незначителна вреда върху околната среда, значително участие на "зелени" и дигитални технологии, както и парите да не бъдат ползвани за покриване на разходи от държавния бюджет.
3,6 милиарда лева или 26,2% от парите са предназначени за икономически мерки, 5,6 милиарда лева или 41,1% са за енергиен преход, 2,4 милиарда ще отидат за дигитализация и свързаност, а 2 милиарда за социални мерки.
До най-сериозно преработване на плана от българска страна се е стигнало в сфера "транспорт", посочи още той. И подчерта - за разлика от обикновеното еврофинансиране, парите по Плана няма как да бъдат получени без реални видими реформи в съответните сектори. При транспорта основната препоръка е инвестициите да се съсредоточат с устойчив транспорт, екологичната инфраструктура и зеления преход.
"Проектите, които правим трябва да изпълняват под една или друга форма тези изисквания", обясни финансовият министър.
От министерството на туризма Виктор Чаушев представи основните проекти. "Тези проекти освен това трябва да повлияят на живота на всеки един, а от друга страна сме ограничени във времето - до 30 юни 2026. Най-сериозният проект е доставка на мотриси за регионални превози - 42 броя, предвиденото финансиране е 72 милиона лева, а държавата ще ги поддържа в следващите 15 години. Вторият проект е закупуването на 20 електрически push-pull влака с висока максимална скорост от 200 км/ч, които да обслужват основните направления. 18 броя електрически локомотиви ще се закупят за маневрени действия в депата, като целта е да намалим разходите си по това перо", каза Чаушев.
Предвижда се още и въвеждането на европейската система за управление на жп транспорта, ново бордово оборудване на локомотивите, изграждане на интермодален терминал в Русе, като целта му е привлече повече инвестиции в Северна България.
Разкритикуван, че фокусът е основно върху ЖП транспорта, представителят на МТ посочи, че именно там са насочени функциите на ведомството, а в останалите сектори имало проекти в МРРБ например. "Няма как да бъдат финансирани освен това проекти, свързани с автомобилен транспорт поради изискването на невредимост върху околната среда", добави от своя страна Асен Василев.
"Ако не се изпълнят изискванията, парите се връщат в цялост, не само за конкретния проект. Затова сме заложили само такива проекти, които сме сигурни, че ще могат да бъдат изпълнени", каза още представителят на транспортното ведомство.
Във всяка една сфера ще бъдат организирани по-подробни разговори и работа по предложенията, за да се влезе в детайл, каза вицепремиерът.
Всички дискусии се излъчват онлайн във Фесбук и Ютуб канала на Министерството на финансите, а резултатите ще бъдат публично публикувани.