Атаката на Пекин срещу частните компании в страната изтриха над $1,2 трлн. от пазарната капитализация на редица мощни гиганти и създадоха опасения относно бъдещето на иновациите във втората най-голяма икономика в света. Но крайната цел на Пекин не е да създаде хаос. Правителството иска да компаниите да разберат ясно, че могат да се възползват от капиталистическите пазари — стига да го правят под строгите правила на Комунистическата партия, пише CNN.
Разпродажбите на акциите на китайски публични компании се ускори през последните месеци, след като властите в Пекин започнаха да налагат глоби, да забраняват приложения и да изискват някои дружества да променят коренно целия си бизнес модел.
Стотици милиарди долари от пазарната капитализация на китайските компании се изпариха само през миналата седмица, след като властите наложиха нови ограничения върху образователната индустрия и доставките на храна. Пекин твърди, че мерките са насочени към защита на икономиката и гражданите на страната от нестабилност. Както и да дадат решение на отдавнашните притеснения относно преработване, поверителността на личните данни и неравенството в образованието.
"В крайна сметка атаката срещу частния бизнес е относно контрола", смята Алекс Капри, Hinrich Foundation. "Основният приоритет е да бъде пресечена всякакво поведение сред частните компании, която може да създаде условия за по-независими и неконформистки дейности, които да подкопаят модела на Пекин".
Първият удар дойде през ноември, когато правителството изненадващо прекрати IPO-то на Ant Group — заради неблагоразумието на Джак Ма да разкритикува регулаторната среда в Китай. По-късно на компанията бе наредено да преструктурира дейността си и в крайна сметка да се превърне във финансов холдинг.
Alibaba, която притежава една трета от Ant и която бе управлявана от Ма, получи невиждана в историята на Китай глоба в размер на $2,8 млрд. по обвинения за монопол. Други компании като Tencent и Pinduoduo също станаха обект на проверки. По-рано миналия месец приложението на Didi, позната като "китайския Uber", бе премахнато от всички магазини — дни след публичния ѝ дебют в САЩ.
Регулаторите насочват поглед и към други индустрии. На 24 юли Китай забрани на компаниите, които предоставят образователни услуги, да работят за печалба или да набират средства на пазарите — драматични нови правила, които със сигурност ще накарат големите компании да преосмислят бизнес модела си.
Някои анализатори посочват, че атаката на Пекин срещу бизнеса наистина ще подобри ситуацията в страната и има потенциал да защити потребителите.
Мерките срещу Didi и други интернет компании се концентрираха върху обвиненията, че тези компании не пазят личните данни на потребителите си и представляват риск за националната киберсигурност.
Притеснения има и в образователната индустрия, за която Пекин казва, че е "отвлечена" от частния капитал. Образователната система в страната е силно конкурентна и концентрирана върху изпити, което създава притеснения, че учениците са постоянно преуморени. В същото време частното образование създава неравенство сред китайците.При технологичните компании има и тежък проблем с преумората на служителите. Те вече получиха забрана да използват практиката 996 — работа от 9 часа сутрин до 9 вечерта шест дни в седмицата.
Тактиката на Пекин обаче носи рискове. Освен че $1,2 трлн. се изпариха, атаката има потенциал да съкруши предприемаческия дух в страната — критична част от икономическата либерализация на страната и растежа на икономиката.