Компаниите, които желаят да инвестират у нас, трябва сами да изграждат инфраструктурата, която е задължение на общината. Или поне това е случаят на австрийската cargo-partner, която през миналата година откри склад с площ над 16 500 кв. м. в София, в близост до летище "София". Това стана ясно от думите на Антон Стойков, управител за България на компанията по време на представянето на резултатите от официално проучване на австрийската търговска камара за бизнес климата у нас.

Цялата улица - асфалтът, осветлението и всичко друго необходимо - е изградена със средства на компанията. От Столична община заявили, че нямат пари, посочи той.

Компанията, която вече е вложила почти €20 милиона в България и дава работа на над 130 души, е закупила и съседен парцел, като най-вероятно ще трябва да изгради инфраструктурата и до него. "Затова и 2/3 от австрийските компании не са позитивно настроени", посочи още Стойков.

Именно липсата на инфраструктура и инвестиции в нея са сред най-големите минуси на страната ни, сочи проучването, представено от ръководителят на австрийското търговско представителство Улрике Щрака.

44 от общо 96 компании в анкетата на търговската камара посочват, че повече вложения от страна на държавата ще направят страната ни далеч по-атрактивно място за инвестиции.

Сред останалите наболели проблеми, с които държавата трябва да се справи, очаквано е огромната корупция (63 от 96 компании), липсата на правна сигурност (53 от 96 компании), както твърде тежката бюрокрация (51 от 96 компании).

От изследването става ясно още веднъж и колко тежък е проблемът с кадрите у нас. Повече от половината компании казват, че не могат да намерят квалифицирани кадри - което може би не изненадва никого. Но 53 от 96 компании заявяват също така, че страдат от липса на каквото и да е работна ръка.

"Основният ни проблем е бедността", посочи още Стойков, припомняйки, че тя води до напускане на хората от страната. "Този проблем ще става все по-осезаем, а ползите от ниските данъци и заплати ще избледнее".

Едва 33% от анкетираните компании казват, че през предходните 12 месеца има подобрение на бизнес климата. За следващите 12 месеца оптимистите намаляват с още 2 процентни пункта.

Все пак 55% се надяват на увеличение на оборотите, а 34% на на служителите. 36% прогнозират ръст на обема на инвестициите. Сред анкетираните 59,4% планират инвестиции в България през следващите две години.

Сред големите австрийски филиали в страната са A1, EVN, OMV, Raiffeisen, Vienna Insurance Group, Uniqa, Palfinger, Billa, Kronospan, Wienerberger, Knauf, Baumit, Gebrüder Weiss, cargo partner и други. Страната е вторият най-голям инвеститор у нас, по данни на централните банки.

Преобладаващо основната им дейност у нас е свързана с търговията на австрийски продукти и извършването на услуги, а на 26% от фирмите - с производство.

Австрия е един от най-важните търговски партньори на България (15-то място). През първата половина на 2018г. вносът от Австрия към България се е увеличил спрямо 2017 г. с 3.8% на 356 млн. евро, а износът от България към Австрия е намалял с 2.4% до 253 млн. евро.

Австрийският износ на услуги достига 127 млн. евро през първата половина на 2018 г. ( с 2.3% по-малко спрямо първата половина на 2017), а вносът на услуги - 281 млн. евро, регистрирайки ръст от 6.4%, което представлява излишък по сметката на България в размер на 154 млн. евро. През първата половина на 2018 г. България се нарежда на 28-мо място в австрийския износ на услуги и 21-во при вноса. Балансът по текущата сметка е положителен за България и възлиза на 51 млн. евро.