Новоизбраният германски канцлер Фридрих Мерц трябва бързо да се възстанови от шока на трудното си начало. Сред многото огромни предизвикателства, пред които е изправен, има едно, което сам е задвижил и което не може да чака: специалният фонд.
След федералните избори през февруари, Мерц работи усилено за постигане на сделка на стойност половин трилион евро за инфраструктура. Той дори успя да накара Зелените да се съгласят със 100 милиарда евро за опазване на климата. Сега така нареченият специален фонд е подложен на атаки от всички посоки. Всеки настоява собствената му област да се брои за инфраструктура, пише Die Zeit в свой материал.
Ларс Клингбайл от Социалдемократическата партия (ГСДП) иска да използва парите за връщане на разочаровани учени и изследователи от Съединените щати. Маркус Зьодер, баварски политик от консервативния Християнсоциален съюз (ХСС), иска да подпомогне германската аерокосмическа индустрия, която, разбира се, е базирана в Бавария.
Германският велосипеден клуб иска повече велосипедни алеи. Голяма болница изисква средства за изграждане на бомбоустойчиви подземни съоръжения. В Мекленбург-Предна Померания искат пари за пристанища, а Бранденбург настоява да включи железопътни линии до Полша.
Много скоро ще трябва да има ясно решение какво точно ще се прави с половин трилион евро. Това е най-добрият шанс на Германия от дълго време насам да върви напред, в страна, която твърде дълго е била в застой.
Опасността за новия канцлер е очевидна: Той ще бъде затрупан от поток от искания. А след това парите могат да изчезнат светкавично. Само погледнете националната железопътна компания Deutsche Bahn, която иска почти 150 милиарда евро. Или борещите се общини, които вече се оплакват, че 100-те милиарда, предназначени за тях чрез провинциите, далеч не са достатъчни.
Истинска лунна мисия
Изправен пред такъв потоп, само двете П на лидерството могат да помогнат на канцлера: приоритети и принципи, категоричен е вестникът. Необходима е цел, ясна посока за страната. В Силициевата долина биха го нарекли "лунна мисия" - една трансформираща цел, която Германия иска да постигне с тези пари.
Дали страната иска да стане глобален модел за устойчив транспорт? Модерна индустриална сила с добре платени работни места и достъпна енергия? Дигитален лидер? Това са само някои от възможностите. Всеки, който казва "всичко от изброеното", не е разбрал предизвикателството.
Ключът е да се започне с най-същественото. Но точно това не се е случило досега. Преди да бъдат изразходвани допълнителните средства през следващите 12 години, страната трябва да е готова да ги използва ефективно, а тя не е. Дори сега, средствата за обществени инвестиции често остават неизползвани година след година, защото изискванията са твърде сложни, процесът на одобрение е твърде бавен или общините просто нямат персонал, който да управлява и изпълнява тези проекти.
С други думи: тръбите в публичната система са запушени и, преди да бъдат наводнени с пари, трябва да бъдат почистени. Правителството показа, че може да направи това в рекордно време по време на енергийната криза, когато започна изграждането на терминали за втечнен природен газ от 2022 г.
Германия всъщност не се нуждаеше от всички тях, но политическата воля зад това усилие е това, което е необходимо отново сега. Само че този път тази енергия трябва да бъде мобилизирана преди милиардите да започнат да текат следващата година.
Време е за иновации
Парите не трябва да отиват само в бетон и асфалт. Те трябва също да породят възможно най-много иновации. Това означава, че правилото трябва да бъде: "високите технологии на първо място". Това би дало на стартъпите, технологичните решения и патентите реален шанс да се развият, създавайки икономически импулс, който продължава отвъд строителния бум. Често една и съща цел може да бъде постигната по различни начини, всеки със свое въздействие върху страната.
Вземете например железопътната система. Една възможност е бавно да се добави втори коловоз, за да се облекчи задръстването и да се позволи повече влакове. Но друга опция е да се цифровизира съществуващата мрежа, така че влаковете да комуникират автоматично и да се движат по-близо един до друг. С такъв вид технология един път би могъл да побере много повече автономни автомобили, отколкото днес с обикновени превозни средства.
Или вземете електроенергийната мрежа. Германия би могла да я адаптира за възобновяема енергия, като субсидира десетки нови електроцентрали, работещи с газ, и заравя безброй километри скъпи нови електропроводи. Или би могла да инвестира в решения за съхранение, големи и малки, които задържат електричество за моменти, когато вятърът и слънцето са в недостиг. Тя би могла да изгради интерактивни мрежи, при които домакинствата връщат електричество от автомобилни батерии или покривни соларни панели обратно в системата, когато е необходимо. Китай например показва колко може да се направи в тази област с иновации в технологиите за съхранение.
Подробното отчитане е от решаващо значение. Новият канцлер и страната трябва да могат да проследяват дали специалният фонд се изразходва разумно. Това изисква детайлно счетоводство: За какво са изразходвани парите и какво е спечелено в замяна. По отношение на материални активи, подобрения за населението и икономиката, напредък или отстъпления в областта на околната среда.
Цялото начинание ще струва много. Само инфраструктурната част на специалния фонд вероятно ще увеличи съотношението на националния дълг с повече от 10 процентни пункта. Това би могло да повиши лихвените проценти, които Германия плаща на кредиторите си, и да изпрати сигнал на партньорите от ЕС с още повече дълг: Финансовата дисциплина вече не е приоритет. Това не би било добър знак. Те ще искат да знаят точно какво получават в замяна. Това прави отговорността на държавата и на главния инвеститор Мерц още по-огромна. Нито един от тези милиарди не може да се пропилее.
И все пак, въображението и смелостта са също толкова важни, колкото и дисциплината, ако Германия иска да създаде нещо наистина ново, категорично е изданието.
projekt
на 27.05.2025 в 13:20:47 #1Заеми, заеми.... Кой ще ги връща с тази не работеща икономика. От написаното става ясно че 90% от нещата ще са внос - материали, технологии.... Накрая офшорно компании ще изнесат печалбата, а на тъпите немци Ще останат само кредитите. За справка вижте малоумна България. Само кредити....