По-рано тази седмица стана ясно, че САЩ обмислят варианти, с които да забранят някои китайски приложения за смартфони, включително придобилото голяма популярност TikTok. Но докато те тепърва ще разглеждат възможностите за това, в Индия, който е един от най-големите пазари на смартфони и приложения в света, вече забраниха 60 разработени в Китай апликации.
Причината е сходна с тази, цитирана от държавния секретар Майк Помпео - властите в Индия смятат, че сигурността и данните на жителите на страната са застрашени заради връзките на китайските компании с местното правителство, а паралелно с това от май насам военният конфликт между Индия и Китай в областта на автономната област Тибет и покрай езерото Пангонг се влошава и през юни престрелка между въоръжените сили на двете страни доведе до 20 мъртви индийски войници.
Във всеки случай, по отношение на производителите на приложения става ясно, че китайските компании губят най-големите пазари в света, с изключение на местния и Европа. Така въпросът за потребителите е: какво идва след тях?
Вече много стартиращи компании предлагат заместители на известните апликации. Индийската Chingari, която е субститут именно на TikTok, вече надхвърли 10 млн. изтегляния в Android Play Store за по-малко от месец след блокирането на китайския си еквивалент, който имаше над 200 млн. потребители само в Индия.
Възползвайки се от политическото решение, съоснователят на Chingari Сумит Гош посочи, че компанията му вече се приближава към набирането на капитал в размер на 10 млн. долара, което трябва да се случи до края на следващата седмица, а освен това изтъкна, че никога няма да приеме финансиране от китайски инвеститори. Причината за Серия А вложението в нея е именно експлозивното разрастване на базата от потребители.
"Никакви китайски пари, никакви пари на китайски компании няма да влязат някога в Chingari", каза той. "Ще бъдем подкрепени от глобални рискови капиталисти от САЩ и Великобритания - има много международни средства, така че определено няма да се финансираме от Китай."
Chinari обаче не е единственият заместител на TikTok. В страната оперира и Roposo, чиито потребители се изстреляха с 22 млн. души само в рамките на два дни, след като китайската платформа за споделяне на кратки видеа беше забранена. Според Маянк Бхангадия, съоснователя на апликацията, която вече има малко над 80 млн. изтегляния от Android устройства, потребителската им база се очаква скоро да надхвърли 100 млн. души.
"През последните няколко дни съм спал общо пет часа, същото важи и за целия ни екип", каза той пред Reuters. "Работата ни е толкова много, а се опитваме да гарантираме, че приложението работи колкото се може по-гладко."
Планът на Бхангадия, чиято компания в момента има само 200 служители, е в рамките на следващите две години да направи компанията си глобална, а персоналът му да се разрасне с 10 хил. души, изтъква той пред изданието. Така дори и политическите триения, водещи до спиране на бизнеси, вероятно няма да оставят потребителите без алтернативи, които вече съществуват на свободния пазар.