Искаме да направим АМ "Струма", както и да запазим древното римско селище "Скаптопара". Археолозите и инженерите да ми дадат решение. Това заяви пред журналисти министър-председателят Бойко Борисов, който отиде в Благоевград, за да инспектира лично участъка на АМ "Струма" и откритите останки от древното римско селище, които се озоваха по пътя на трасето на магистралата, съобщи "Фокус".
Пред журналисти Борисов казал: "Толкова много археология изкарахме, че се чудим как да я опазим и развием."
Премиерът имал вариант - "да вържем магистралата с въжета, да виси", но не можело. "Ще търсим вариант или отдолу да обикаля някъде, но ако и там попаднем на същото, какво правим", попита Борисов. "В пожарната едно време не сме учили как да местим магистрали", натърти още той.
По думите му за селището се знаело още от 70-те години насам. "Те казват, че знаят от 70-те години, че тук има селище. Трактористите са си орали нивите и комунистите изобщо не ги интересувало за такова нещо. Не са правили магистрала", отсече още Борисов.
Той подчерта и че до момента за осъществяването на археологическите разкопки са отдадени близо 3.1 млн. лева. "Това струва пари на данъкоплатеца, за да го има като ценност. Във всички случаи ще се дават пари, въпросът е да намерим по-евтин вариант", каза премиерът.
Източник: БГНЕС
Според него ако трасето на магистралата се проектира отново, така че пътят да заобикаля селището, това би означавало, че трябва отново да се започват процедури и да се отчуждават имоти.
"Ако можех да я нарисувам с флумастер, ще седна и ще нарисувам, но когато се строи, се пуши. Карат се камиони", коментира още той.
"Ще търсим решение, с което да запазим археологията, както направихме навсякъде в България", каза премиерът и допълни, че дава срок от 1 месец на археолозите и инженерите да излязат с решение по въпроса за трасето на магистралата и бъдещето на древното селище. "Ако трябва да местим магистралата, ще видим колко струва, ако трябва наново да отчуждаваме", увери Борисов.
На инспекцията на обекта присъстваха и много граждани от Благоевград, които протестират срещу това селището, за което се смята, че е предшественик на областния град, да бъде залято с тонове асфалт и погребано отново.
Протестиращите отправиха въпроси към премиера, сред които и питане за това какво ще стане, ако в Благоевград се проведе местен референдум и гражданите се обявят за запазването на селището и преместването на магистралата. На този въпрос премиерът отговори, че в такъв случай строежът на АМ "Струма" ще бъде преустановен, а трасето ще бъде преместено на север. "Какво да направим друго? Искаме да направим магистрала. От 1973 г. знаят, че има разкопки тук. Защо не протестирахте тогава? Защо не е направено? Знаете ли колко археология сме направили по страната? Искам да го направим като хората, затова търсим решение как да го направим", убеден е Борисов.
На инспекцията присъстваше и началникът на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Дончо Атанасов. Той заяви, че вариантът, при който АМ "Струма" ще заобикаля селището, ще струва на държавата 85 млн. лева.
Вариантът за изграждането на виадукт върху селището пък бил невъзможен, защото това означавало чисто технологично селището да бъде унищожено. Било и опасно.
"Мислили сме го, аз съм тук всяка седмица. Предполагам с археолозите да го решим, министър Банов е тук. Да направим една комисия с инженери, археолози и да го съхраним - това е история", заяви Атанасов. Той обаче предложи друго - да се направят разкопки на друго място и най-ценното от древното селище да бъде преместено там, което на практика означава селището да бъде разрушено в автентичния му вид.
На инспекцията присъстваха още регионалният министър Николай Нанков и министърът на културата Боил Банов.
Археолози копаят за древния Благоевград
Комплексът обаче бил нетраен. Ще го залеят с асфалт
Припомняме, на 3 май община Благоевград също излезе с позиция по въпроса. Кметът на града Атанас Камбитов заяви, че общината застава изцяло зад идеята за запазване на археологическите находки в техния автентичен вид.
Припомняме и че към Министерството на културата беше създадена и експертна комисия, която да проучи обекта. Докато комисията не излезе със становище, на обекта няма да бъдат допускани никакви строителни дейности, свързани с изграждането на АМ "Струма".
Източник: БГНЕС
Equinox
на 05.05.2018 в 20:00:52 #2Струва ми се, че тъй наречените археолози малко прекаляват с изводите, че се касае за безценни исторически находки, към които ще рукнат тълпи любознателни туристи от близо и далеч. И ще се наложи да се построят летище, два-три хотела и банков клон за exchange на британски лири, датски и норвежни крони. Основание за тези нездрави мисли ми дават случаите със созополския вампир и мощите на Свети Йоан, превърнали се в сензация с леката ръка (всъщност - уста) на ст.н.с."проф."Божидар (Димитров) Стоянов. Да не говорим за знаменитата баня на турските султани край Ветрен, Бургаско, тръгнала от един ров със ситни кални камъни и превърнала се в импозантен палат за миене на височайши задници с благословията на европейски проект и куп сухи, неброени евро. Никой вече не се сеща за тях, ако не са съобщенията за автобусна спирка "Акве калиде" (Топли води) в градския транспорт на Бургас.
psp_11
на 05.05.2018 в 19:45:08 #1А тунел колко ще струва?