Британските туристи все по-често прекарват лятната си почивка в България и Хърватия. Привлечени от по-ниските цени, те избират дестинации все по на изток, харчейки средно по 1000 паунда за ваканциите, показват данните на най-голямата европейска туристическа компания TUI Group.

"Ако ваканцията до някои от дестинациите е твърде скъпа, тъй като цените са се увеличили, мястото за почивка ще се промени. Започнахме огромни събития и движения в Хърватия и България", каза пред Independent изпълнителният директор на TUI Фриц Юсен.

Наскоро другият голям играч в бранша Thomas Cook съобщи, че цените на хотелите в Испания са се повишили рязко, изострени от девалвацията на британския паунд след референдума за Brexit.

Цените на круизите също скочиха, а британците плащат средно под 10 паунда повече за нощувка. На корабите на Marella, ребрандираният Thomson Cruises, средната цена за един пътник на ден вече е 131 паунда.

Възраждане на традиционни дестинации

Някои от традиционните дестинации за почивка отново предизвикват интерес сред британците.

Турция се възражда, като резервациите за собствените хотели на TUI за лятото на 2018 г. са 70%. "В рамките на няколко години, висококачественият хотелски фонд ще бъде недостатъчен", прогнозира ръководителят.

Докато Северна Африка като цяло отбелязва растеж, Юсен не може да прогнозира кога британските туристи ще се завърнат в Тунис.

След терористичното нападение в курортния град Сус през 2015 г., при което загинаха 30 туристи на TUI, британското външно министерство постави страната в забранителния списък. Забраната бе вдигната през изминалото лято, а Thomas Cook отново започна да предлага почивки до Тунис на Острова февруари 2018 г.

Решението дали и TUI ще възобнови офертите си за африканската държава зависи изцяло от ръководството на TUI във Великобритания. "Това е местно решение", отбеляза Юсен.

Добра година за бизнеса

Като цяло TUI Group изпраща "още една много добра година", тъй като инвестициите в хотели с висок марж и кораби се изплащат.

Компанията отчита 12% ръст на оперативните приходи преди лихви и данъци до 1.121 млрд. евро. Оборотът нарасна с подобно ниво до 18.5 млрд. евро през финансовата година, приключила на 30 септември 2017 г.

"За трета поредна година постигнахме двуцифрен ръст в оперативния ни резултат. Със силните ни парични постъпления имаме свободата да инвестираме в растеж", заяви Юсен.

През последните 5 години компанията промени традиционния бизнес модел на туроператор с авиокомпания и магазини до "оператор на хотелски и круизен бизнес".

Причината е логична - постигането на по-добри приходи. "Туроператорите генерират печалби само през лятото", отбеляза Юсен.

Докато TUI все още има голяма авиокомпания и много туристически магазини, хотелите и круизите сега носят 56% от печалбите й, а бизнесът става все по-малко сезонен.