Иновативни мобилни приложения, безконтактни гранични пунктове, интелигентни хотелски стаи, повсеместни QR кодове - изглежда, че пътуването никога повече няма да бъде същото. Това, което някога е изглеждало като сън или кошмар (в зависимост от гледната точка), се превръща в реалност. Как се промени туризмът и как ще продължи да се променя през годината, и защо дори и най-модерните технологии за виртуална реалност не могат да заменят реалните пътувания, обяснява РИА Новости, на основата на мнения и коментари на експерти и представители на международни туристически агенции.
Covid сертификат - наравно с документ за самоличност
Covid сертификатите вече са толкова важен документ при пътуване до много страни в света, колкото и документи за самоличност. Без тях често е невъзможно да влезете в хотел, ресторант или търговски център. Много страни към момента са затворени за неваксинирани посетители.
"Почти всички туроператори и транспортни компании в света в една или друга степен изпитват трудности поради липсата на пътници. Особено като се има предвид, че в някои държави приходите от туризъм са значителна част от икономиката. Във всеки случай, невъзможността за свободно движение се отразява негативно на всички нас", споделя представител на международен туроператор.
Гражданска авиация в "цифров формат"
Още през лятото на 2021 г. Emirates беше една от първите авиокомпании в света, която въведе "дигитални паспорти" с информация за здравето на пътуващите в мобилното приложение IATA Travel Pass и започна да ги използва.
"Ние значително ускорихме внедряването на биометрични безконтактни технологии и електронна проверка на документи", каза главният оперативен директор на превозвача Адел ал Реда.
Много авиокомпании отиват по-далеч. "При континенталните полети на Austrian Airlines, Lufthansa и SWISS използваме групово вземане и връщане на пътници, с изключение на пътуващите семейства. Първо се качват пътниците със седалки до прозореца, след това тези в средата и след това до пътеката", цитират в свое проучване OneTwoTrip, представители на международни превозвачи.
Според проучването, до 2024 г. един от приоритетите на авиокомпаниите ще бъде значително увеличаване на разходите за дигитализация. Повечето авиокомпании (84%) и летища (81%) ще направят сериозни разходи за автоматизация на пътническите превози през 2022 година. По-специално, те инвестират в разработването на цифрова система за здравни проверки чрез мобилни приложения на авиокомпаниите (51%) или чрез използване на т.нар. павилиони за самообслужване (45%).
Ще има повече туристи
"По време на пандемията туризмът и пътуванията се превърнаха в реална необходимост", казва ръководителят на системата за онлайн хотелски резервации Wintega. Той допълва, че "желанието да отидеш някъде, да видиш нови места, да се разнообразиш или просто да си починеш, е толкова силно, че ви насърчава да заобиколите дори най-трудните препятствия."
В същото време, въпреки допълнителните ограничения, дължащи се на щама "Омикрон", активно развиващите се "виртуални пътувания" все още не могат да заместят реалните.
"В края на крайщата, почивката е преди всичко смяна на обстановката за дни или седмици. А ако просто сложите шлем за виртуална реалност за няколко минути или дори часове, а след това го свалите и веднага се окажете отново у дома, това едва ли може да се счита за пътешествие", коментира представител на голям туроператор.
Ако допреди няколко години туристи и пътешественици, подготвяйки се за пътуване, прелистваха хартиени брошури, сега те разглеждат туристически сайтове в интернет. Сега следващата стъпка, според експерти от туристическия бранш, е презентация чрез виртуална реалност, която определено предизвиква по-ярки емоции и следователно е по-ефективна.
Такива технологии позволяват да се видят разрушени храмове, сгради, улици и др. преди тяхната реконструкция. Това е възможност да отидеш навсякъде и по всяко време, ако е невъзможно към момента да отидеш там физически, коментират експерти от туристическия бранш.