Афинитетът на българските киномани към родни продукции е нестихващ, а през последните години желанието за български филми на голям екран се засилва с още по-голяма скорост.

Факт е, че златната епоха на българското кино, когато филмите са привличали милионна аудитория, е в миналото, но всяка следваща родна лента събира тълпи от зрители пред салоните у нас.

И въпреки малкия ни пазар в българското кино има потенциал, коментира за Money.bg доц. Биляна Томова, доктор по икономика на културата и медиите в УНСС.

"В икономически аспект киното често се нарича "хит бизнес ", т.е. бизнес модел, в който можеш да спечелиш от един филм, а преди това си направил десет, от които първите седем са загуба, а в следващите два само изравняваш приходи и разходи", коментира експертът.

Според изследване на Британската академия за филмово и телевизионно изкуство едва 6.6 процента от произведените независими филми във Великобритания са били печеливши, което прави индустрията изключително рискова.

По думите на доц. Томова успехът на прожекциите се гради на позиционирането на продукцията през първите две седмици от появата му на големия екран, които са показателни за бокс офиса.

У нас най-печелившият филм през последните десет години се оказва "Мисия Лондон", която лента е спечелила симпатиите на близо 400 000 зрители.

С това продукцията е успяла да натрупа приходи от билети за сумата от малко над 2 626 100 лева, сочат данни на Националния филмов център.

По този показател на второ място се нарежда "Love.net", като заради продукцията около 207 100 зрители са се отправили към кино салоните в страната. Бокс офисът на лентата успява да отчете близо 1 376 400 лева.

Частната продукция "Операция "Шменти капели"" влиза в челната тройка с около 181 460 зрители и приходи от билети, наброяващи сумата от малко над 1 208 700 лева.

В топ 15 на най-печелившите филми за последното десетилетие влизат и по-нови продукции, сред които "11А" и "Дякон Левски" със съответно бокс офис от 705 692 лева и 296 340 лева.

Най-новата българска продукция "Воевода", която дебютира на големия екран в началото на тази година, за кратко време успява да натрупа 642 934 лева приходи от билети на национално ниво.

"Успешен филм не значи печеливш филм, когато си на малък пазар", коментира доц. Биляна Томова.

Експертът допълни, че за да се продаде един български филм навън, то лентата трябва да има тематика, която да надхвърля националното - или по-точно да е представено по начин, който да е интересен за хората, които не познават страната ни.