Този петък е първият от кампанията "Петъчен бонус", започнала в Япония. Това е инициатива, подкрепяна от правителството, за да бъдат стимулирани японците работохолици, изтощени от допълнителните часове работа, да напуснат офисите си по-рано и да отидат да харчат парите си, съобщава AFP, цитирана от БТА.
Предвижда се през последния петък на всеки месец да бъде възможно работното място да се напусне в 15 часа местно време. Премиерът Шиндзо Абе също е част от кампанията, който ще прекара следобед на зен медитация в токийски храм преди да отиде на концерт.
Програмата цели да придаде финансови стимули за третата световна икономика. Но и да съдейства за промяна на досегашния начин на работа на японците, които наблягат най-вече на часовете полаган труд.
Компаниите веднага се възползваха от възможността, за да увеличат бизнеса си.
Пивоварната Suntory Holdings сложи рекламата си с надпис "Петъчен бонус" и предлага чаша бира в някои ресторанти и дори нае специален влак за алкохолни екскурзии от по четири часа.
При все това много са фирмите, в които служителите ще продължат и след падането на нощта да се трудят и с нищо няма да променят навиците си.
Според проучване, цитирано от медиите, само 3 процента от анкетираните 1603 служители са отговорили, че са засегнати от инициативата.
По-добре платените, като служителите на SoftBank Group, ще могат да си тръгнат по-рано, без да им бъде намалена заплатата, нито отпуската им, според говорител на телекомуникационния гигант.
От април те дори ще имат право на бонус от 10 000 йени месечно (83 евро), за да ги харчат през този или някой друг ден. В повечето случаи обаче служителите трябва да предупреждават, че ще ползват един следобед или да си изваждат часове, за да имат право този удължен уикенд.
Така е в автомобилните концерни Toyota и Nissan. "Японците трудно вземат почивен ден, следователно трябва да създадем условия, така че всеки да излиза в отпуск", пояснява представител на работодателската организация Кейданрен.