Американските купувачи на яхти и европейските корабостроителници се надпреварват да оценят щетите от предложените 15% мита от САЩ върху стоки, произведени в Европа. И тъй като много от лукзозните лодки и яхти в света се произвеждат в Европа, а повечето от най-големите купувачи са от САЩ, експертите от индустрията се подготвят за последиците от обявяването на митата от президента Доналд Тръмп, пише CNBC.

Наскоро от Европейската корабостроителна индустрия публикува изявление, в което се казва:

"САЩ са най-важният експортен пазар за индустрията за яхти и луксозни лодки в Европа. 15% митническа ставка представлява сериозни предизвикателства за бизнеса в Европа."

Американска компания вече строи яхти в Бургас

Американска компания вече строи яхти в Бургас

Отново в морския град изграждат плаващ док за луксозни плавателни съдове

Разбира се, повечето американци, които купят яхта за 10 или за... 100 милиона долара, вероятно могат да си позволят още 15% данък. Брокерите обаче казват, че уравнението на разходите за много купувачи ще се промени с митата.

"Не познавам много глупави богати хора", каза Кевин Мериган, председател на Northrop & Johnson - брокерската фирма за яхти. 

Снимка 573171

Източник: GettyImages

"Когато тези хора чуят, че ще трябва да похарчат още 15%, това ще има ефект."

Повечето договори за лодки изискват строителят да плаща мита. Юристи обаче коментират, че новите тарифи вероятно няма да попаднат в рамките на съществуващите мита и купувачите вероятно ще трябва да платят част, ако не и по-голямата част.

Брокери твърдят, че много купувачи, които са закупили яхтите си преди година или две - тъй като специализираното строителство може да отнеме три години от началото до края - сега преговарят с корабостроителниците. Според брокерите богатите ще направят това, което обикновено правят, когато са изправени пред нов данък - ще намерят начин да го заобиколят.

Снимка 599135

Източник: iStock

Най-често срещаната практика вероятно ще бъде да регистрират лодката си в друга държава, действие, известно като "плаване под чужд флаг". Американски купувач може да регистрира яхтата си в една от няколкото страни, които имат споразумения със САЩ. Най-често срещани са Каймановите острови, Маршаловите острови, Малта и Ямайка.

Чрез регистриране на яхтата в чужбина, собственикът може да влезе във водите в САЩ като гостуващ кораб и следователно да избегне митата. Само че има известни ограничения и правила и се изискват специални разрешителни за плаване. Тоест, регистрацията в друга държава може да струва от 5000 до над 20 000 долара. Но спестяванията при яхта за милиони долари са значителни.

"Ако никога не е била технически внесена и никога не преминава митническата граница, тарифата не се прилага", казва Майкъл Мур, адвокат по морско право в Moore & Co.

Регистрацията в друга държава обикновено има финансов и логистичен смисъл само за по-големи яхти, докато по-малките лодки (например тези под 45 фута) вероятно все пак ще трябва да си плащат митата. В този смисъл новият тарифен режим ще създаде нов клас собствени яхти и собствени суперяхти, като именно суперяхтите са най-добре подготвени да избегнат 15% данък.

От бизнеса с луксозни яхти коментират, че митата биха могли да увеличат търсенето на американски производители на яхти като Westport, Trinity или Burger Boat Company. И тъй като търсенето на употребявани яхти е в спад след скока след Covid-19, мнозина се надяват, че продажбите и цените на употребявани яхти, вече регистрирани в САЩ, ще се засилят.

"Това е моята надежда. На това се надяваме всички", споделя Кевин Мериган компанията за яхти Northrop & Johnson. 

Как Роман Абрамович си спести милиони за данъци чрез схема за суперяхти под наем

Как Роман Абрамович си спести милиони за данъци чрез схема за суперяхти под наем

Разследване на BBC показва как милиардерът укрива данъци